måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Pia Rehnquist: ”Viktigast av allt är det nya public service-direktivet”

Publicerad: 6 januari 2023, 06:30

”Sedan är det med oro jag ser på vad konjunkturen kommer innebära”, svarar hon.

Foto: Per Mikaelsson

Bonnier News Locals publicistiska chef Pia Rehnquist lyfter att det nya public service-direktivet blir en avgörande fråga för branschen 2023.

Ämnen i artikeln:

Pia RehnquistBonnier News LocalDagens Medias julenkät 2022Nyheter

RDM

Redaktionen Dagens Media


Dagens Media låter som vanligt branschprofiler få reflektera kring året som varit – och sia om frågorna som förväntas dominera medieåret 2023.

Vilken var den viktigaste branschhändelsen 2022?

– Om jag ska lyfta blicken: att journalisters möjligheter att arbeta tydligt försvåras och försämras över hela världen. Inte minst därför är det på hemmaplan glädjande att nästan alla riksdagspartier ser behovet av starka och fria medier – i år manifesterat genom en tydlig vilja att framåt stötta där det saknas egen ekonomisk bärkraft, med planerna för det nya mediestödet. 

Vad är ditt personliga nyårslöfte?

– Att säkerställa att det emellanåt finns tid till eftertanke. Jag gillar högt tempo och får anstränga mig lite för att få tid till det viktigaste och inte ”bara” det som känns mest bråttom.

Vilka frågor blir avgörande för branschen 2023?

– Viktigast av allt är nog det nya public service-direktivet. Det kommer avgöra vilka förutsättningar kommersiella medier får att konkurrera med framåt. Sedan är det med oro jag ser på vad konjunkturen kommer innebära. Jag ser en risk i att hushållen får det så tufft ekonomiskt att det märks även på den digitala prenumerationssidan, vilket vi egentligen inte sett tidigare. Mer energi ger tankar på hur långt branschen kommer i frågor kopplade till AI, där det ju händer spännande saker rent generellt och mycket som känts avlägset närmar sig snabbt. 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev