Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Pia Rehnquist: ”Journalistiken är bättre än någonsin”

Publicerad: 3 Januari 2020, 06:41

Att misstron mot medierna ökar är en utmaning mot de kommersiella medierna, för public service – och tveklöst för demokratin. Det säger Sydsvenskans chefredaktör Pia Rehnquist .

Sydsvenskans chefredaktör Pia Rehnquist tror att 2020 kommer att definieras av diskussioner om journalistik, journalister och inte minst public service.


Ämnen i artikeln:

SydsvenskanPia Rehnquist

Bonnier News köp av Mittmedia, de minskade annonsintäkterna och misstron mot medierna. Dagens Media har frågat ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020.

Vilken var den största branschhändelsen 2019?

– Bonnier News köp av Mittmedia. Som förväntat fortsätter konsolideringen i branschen, men just detta bedömer jag som en oväntad manöver för de flesta. Med Mittmedia och ett par andra förvärv blir Bonnier News delvis något annat, och samtidigt får otroligt viktig lokal journalistik en ordentlig ny chans att blomstra. 

Årets tuffaste utmaning?

– Två helt olika problem har blivit betydligt allvarligare i år. Dels minskar annonsintäkterna på bred front, dels ökar misstron mot journalistiken och journalister. Det sistnämnda är en otrolig utmaning för oss kommersiella medier, för public service – och tveklöst för demokratin.  

Årets viktigaste publicering?

– I år vill jag gärna skryta om vår egen publicering kring de försvunna barnen i Ystad, de som levt hela sina liv utanför samhällets radar. Det ligger ett enormt arbete bakom och genomslaget var bland det största jag upplevt. Att lyckas visa på stora strukturella problem och maktmissbruk genom tydliga, mänskliga och gärna gripande berättelser som når ut till många anser jag vara bland det allra viktigaste för oss journalister. 

Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Jag knyter an till mitt svar ovan och tror att nästa år kommer definieras av diskussioner om journalistik, journalister och inte minst public service. Detta samtidigt som jag anser att journalistiken är bättre än någonsin, vilket så klart är utmanande. Min förhoppning är att vi som bransch klarar av att diskutera och kommunicera bättre kring detta. 

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SydsvenskanPia Rehnquist

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.