Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Peter Wolodarski: ”Vore tjänstefel att inte fortsätta med DN-tåget”

Publicerad: 11 September 2019, 09:07

DN:s chefredaktör Peter Wolodarski i tåget ”Rudolf Wall”, med slutdestination Venedig.

Foto: Jonas Lindkvist

Efter årets fullbokade DN-tåg tredubblas antalet tågresor inför 2020. Nu skrotar man samarbetet med resebyrån, och hoppas på att få snurr på verksamheten. ”Det är en spännande sidoverksamhet”, säger Peter Wolodarski.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterPeter Wolodarski

När det första DN-tåget rullade ut i Europa i somras handlade mycket, enligt chefredaktören Peter Wolodarski, om att bevisa att det gick. Biljetterna sålde slut, och DN chartrade ett extra tåg, som återvände till Sverige förra veckan. 

– Det är en stor grej att sälja 700 platser, det ska man ha respekt för. Från DN:s sida var det ett risktagande, och vi ställde oss frågan om det verkligen skulle gå. Nu har juryn gett sitt svar – ja, det går, säger Peter Wolodarski. 

Responsen från både läsare och resande har varit så stor att DN nu väljer att fortsätta den nya verksamheten. Under 2020 har man planer på att tredubbla antalet tågresor. Därmed blir det som minst sex resor, men Peter Wolodarski hoppas på att det kan bli ännu fler. 

– Det finns ett så stort intresse, och det har varit så uppskattat att det vore ett tjänstefel att inte fortsätta med det. 

Till skillnad mot resorna i år planerar DN att inte längre samarbeta med en resebyrå. Kanske kan det hjälpa tidningen att få snurr på den ekonomiska delen av verksamheten. 

– Vi gick plus ihop med resebyrån, men det är ingen jätteförtjänst. Nu kommer vi producera dem helt själva, som vi gör med författarkryssningen, säger Peter Wolodarski.

Den billigaste biljetten till DN:s åttadagarsresa till Venedig i början av september kostade 22 400 kronor. 

Även om verksamheten än så länge inte är en vinstmaskin tror Peter Wolodarski att tågresorna ger mer tillbaka ändå. 

– Det är en spännande sidoverksamhet, och en utveckling av något vi hållit på med länge. Vart exakt det tar oss får vi se. Att få vara nära våra läsare är ett privilegium för vår tidning. Vi lär oss av dem, och det blir en tillgång för våra journalister. Det ger mycket att ordna fysiska möten, och det stärker nog rent kommersiellt relationen med tidningen, och gör att man är mer benägen att stanna som prenumerant.

Hittills har de fått in flera tusen intresseanmälningar. Dessutom händer det numera, enligt Peter Wolodarski, att folk kommer fram på stan med frågor om DN-tåget. 

Enligt den preliminära planen rör det sig om resor med fokus på Central- och Östeuropa, men också upp till Riksgränsen. 

Peter Wolodarski hoppas själv på att kunna följa med under en av resorna till Östereuropa, men planerar också att lägga ner mindre tid på tågresorna ju mer projektet kommit igång. 

– Nu har jag varit väldigt engagerad i uppstartsskedet, sen kommer jag inte behöva lägga ner lika mycket tid. Inför nästa år har vi löst en del av de svåra frågorna: att chartra ett tåg, alla tekniska frågor kopplat till det, partnerskap och att ordna så att tåget kan köra hela vägen genom Danmark. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.