Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Peter Rydås startar södermagasin

Publicerad: 17 Augusti 2009, 07:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Startar Urban Magazine. "Det blir 100 procent Södermalm", säger han.


Peter Rydås slutade på Direktpress i april förra året. Nu drar han igång Urban Magazine, en gratistidning som ska bevaka shopping, mode, mat och trender på Södermalm i Stockholm.

– När jag jobbade på Direktpress fick jag ofta frågor om en sådan här typ av tidning. Till skillnad från andra trycker vi den på fint 80-gramspapper. Dessutom är det bara lokalt innehåll, det blir 100 procent Södermalm, säger Peter Rydås.

Tanken är att locka annonsörer inom sällanköpshandeln som vill nå tidningens målgrupp, 24-45-åringar.

– Näringslivet på Söder är stort, vi har fyra köpcentrum i upptagningsområdet, säger Peter Rydås.

Urban Magazine gratisdistribueras via Posten till alla hushåll på Söder, före varje lönehelg. Upplagan blir 56.000 exemplar.

Vad blir packningsgraden?

– Vi vill inte ha så mycket mer än 50-55 procent. Det är inget annonsblad utan en tidning, säger Peter Rydås.

Chefredaktör blir Sara Sadeghi, MAN:s tidigare modechef och bloggare på SalongK.se.

Varför startar man en annonsfinansierad papperstidning mitt i lågkonjunktur?

– Folk har varit positiva, även om det är som det alltid är när man sätter en ny tidning, alla vill se första numret.  Men många är trötta på det billiga 45-gramspappret, säger Peter Rydås.

En helsida kostar 33.450 kronor brutto. Tidningen finansieras av Peter Rydås med hjälp av Almi och Handelsbanken.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.