Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Peter Fellman: "SvD kommer få det jobbigt"

Publicerad: 20 september 2012, 12:13
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:10

Svenska Dagbladet blir två tidningar och satsar mer på ekonomijournalistik. Men att Näringsliv blir en helt egen tidning är inget som oroar Peter Fellman, publisher på konkurrenten Dagens Industri.

Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetBonnierSchibstedDagens IndustriPeter Fellman

DT

Dante Thomsen


Det var tidigare i dag som dagensmedia.se kunde berätta att Svenska Dagbladet i framtiden ska ges ut som två separata tidningar. En affärstidning och en morgontidning.

Flera har frågat sig om det innebär att konkurrensen blir tuffare för Dagens Industri. Det är dock inget som tidningens publisher Peter Fellman håller med om. Istället uttrycker han sympati för SvD.

– Jag tycker att det som händer med Svenska Dagbladet är tråkigt. Jag tycker också att det är synd att man i otroligt abstrakta ordalag döljer att man har sparkrav på sig från Norge, säger han och fortsätter:

– Det är lite för mycket snack om satsningar istället för att man säger som det är. Det går inte att hela tiden göra om och göra om och prata om kraftsamlingar när folk vet att det inte stämmer.

Han säger också att sparkravet, som innebär att SvD:s redaktion bantas med runt 40 tjänster, innebär en försvagning av hela tidningsmarknaden.

– Jag tycker att vi är alldeles för uppgivna när det gäller print. I Aftonbladets fall förstår jag förflyttningen mot det digitala. Det är rätt för en kvällstidning och de har också så stora intäkter på nätet, men det har inte Svenska Dagbladet. Jag tror att de kommer få det väldigt jobbigt.

Samtidigt välkomnar han satsningen på mer affärsjournalistik.

– Det är bra att man satsar på det. Ekonomijournalistik och ekonomifrågor har väl aldrig varit mer i fokus än nu. Att inte satsa på Näringsliv nu vore bara galet. Däremot tycker jag att de är lite för tunna för att hålla en bra nivå i längden, men det är bra att vi inte tappar all konkurrens. Att vi får lite eld i baken.

Du låter inte så orolig över konkurrensen?

– Nej det är jag inte. Däremot hade jag faktiskt varit orolig för deras skull om de hade gett upp Näringsliv. Det är en bra del i deras tidning och den ska de behålla och satsa på. Det gynnar hela marknaden när tidningar satsar och gör bra grejer. Jag hoppas allt går bra och önskar dem lycka till.

Det var i augusti som Svenska Dagbladets ledning berättade att tidningen måste spara 40 miljoner kronor. Ett sparkrav från ägaren Schibsted som innebär att 50-60 tjänster försvinner.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev