Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Patrik Vincent: ”Den digitala kejsaren är naken”

Publicerad: 28 December 2019, 07:00

Den största händelsen är inte en, utan en kedja av händelser som kommer att förändra vårt sätt att se på marknadsföring, anser Patrik Vincent, vice vd på Direktpress och vd för Sprintad.

Patrik Vincent anser att 2019 års största branschhändelse var att marknadsavdelning efter marknadsavdelning, i Sverige och globalt, kommit ut och förklarat att effekterna av de digitalt investeringarna underlevererat och stundtals till och med motverkat sitt syfte.


Ämnen i artikeln:

Patrik VincentSprintadDirektpress

Marknadsavdelningarnas insikter, lokaltidningarnas betydelse och medvetenheten om att den digitala världen har stimulerat oss att fastna på rubriknivå. Dagens Media har frågat ett 20-tal tongivande mediechefer om de viktigaste branschhändelserna 2019 – samt vad de ser när de blickar in i medieåret 2020.

Patrik Vincent, Vice vd Direktpress och vd för Sprintad.

Vilken var den största branschhändelsen 2019?

– Den största händelsen är inte en, utan en kedja av händelser som kommer att förändra vårt sätt att se på marknadsföring där vi nu kan se hur pendeln har börjat vända från ”all in digitalt” till insikter om att de digitala strategierna som varit ledande försämrat utvecklingen. Efter att de första rösterna hördes om att den digitala kejsaren är naken har nu marknadsavdelning efter marknadsavdelning, i Sverige och globalt kommit ut och förklarat att effekterna på de digitalt investeringarna underlevererat och stundtals till och med motverkat sitt syfte. I stället har man återigen börjar leta efter sätt att säkra breda räckvidder i medier i kanaler där reklaminvesteringen skapar långsiktig effekt stärkta varumärken.  

Årets tuffaste utmaning?

– Årets tuffaste men helt klart roligaste var när vi arrangerade Sprintad-dagen i mars. Vi hade bjudit ett flertal världsstjärnor på marknadsföringshimlen till spegelsalen på Grand Hotel, Mark Ritson, Rory Sutherland, Wiemer Snjiders och kryddat detta med några av de bästa föreläsarna i Sverige. En intensiv men fantastisk dag tillsammans med 300 beslutsfattare från hela Skandinavien. Det var en dag i kunskapens tecken, där vi ville lyfta den evidensbaserade marknadsföringen och trycka tillbaka den anekdotiska diton.  

Årets viktigaste publicering?

– Samma sak här, det är många publiceringar. Vi lever i ett allt mer polariserat samhälle där lägereldarna släcks. Den gemensamma verklighetsskildringen suddas ut till förmån för ett leverne i små bubblor på sociala medier. När lokaltidningar dör, dör samhället skrev Håkan Juholt som är författare till en av alla dessa artiklar som påvisar lokaltidningens roll i samhället. När kommunfullmäktige får besök av en journalist, säger politikerna själva att inställningen i debatten skärps. I USA visar en stor undersökning hur samhället förtvinar när lokaltidningen dör. Motorn som driver den lokala handeln försvinner, kunskapen och respekten för våra institutioner går förlorad. Man skulle kunna säga att den viktigaste publiceringen i år och nästa år är publiceringen av våra lokaltidningar, de lokaltidningar som når alla. Vår demokrati behöver det. 

Om du ska sia om 2020, vad tror du kommer definiera nästa år?

– Jag tror medvetenheten om problemet att den digitala världen har stimulerat oss att fastna på rubriknivå där allt ska förklaras på ett plakat kommer att diskuteras allt mer, och att grundläggande långsiktiga strategier byggd på kunskap och analys kommer tillbaka. Ur ett samhällsperspektiv kommer frågan om vår demokrati bli den allra viktigaste, hur ett mediestöd riktat mot läsarna i stället för mediebolagen ska formas, hur polarisering ska brytas och hur vi säkerställer att lokaljournalistiken som når alla inte bara överlever utan också växer. 

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.