Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Ove Joanson: ”Tidningsdirektörerna väljer fel krig”

Publicerad: 11 December 2015, 10:25
Uppdaterad: 11 December 2015, 10:39

Ove Joanson anser att mediehusen har fel när de menar att public service utgör ett hot mot deras verksamhet.


Det är på SvD Debatt som Ove Joanson, ordförande i förvaltningsstiftelsen för SR, SVT och UR, ryter ifrån.

Dagens Media har vid ett flertal tillfällen berättat om kritiken mot public service, både från politiskt håll och från mediebranschen. Kritiken handlar bland annat om att public service programutbud blivit mer kommersiellt, att nyhetsverksamheten konkurrerar med tidningsbolagens nyhetssajter och att public service på grund av sin finansieringsmodell kan driva teknikutvecklingen och nya konsumentbeteenden.

Myndigheten för radio och tv slog i sin rapport fast att public service både har positiv och negativ påverkan på konkurrenssituationen på mediemarknaden, men man menade samtidigt att public service inte hindrade konkurrerande aktörer.

Det fick Bonnier, Schibsted Sverige, Mittmedia, Bauer Media Group och TU att tillsammans tillsätta en egen utredning under namnet ”Mediekommissionen”. Målet är att presentera förslag på hur public service bör fungera i framtiden. Slutsatserna ska presenteras i vår.

Ove Joanson menar dock att tidningsdirektörerna och mediekoncernernas kritik bygger på fel analys. Om public service skulle decimeras så skulle det sänka kunskapsnivån i det svenska samhället och göra det mer sårbart för populism, menar han.

”Argumentet att public service är alltför dominerande är principiellt bestickande. I Institutet för Mediestudiers just utkomna årsbok konstateras till exempel att public service står för en allt större andel av den journalistik som produceras i Sverige. Men förklaringen är att de kommersiellt finansierade medierna i rask takt överger journalistiken. Det beror dels på nödvändighet (minskade intäkter i dagpressen), dels på en i medieutbudet ökad förskjutning från informationsinriktat till nöjesinriktat innehåll”, skriver Ove Joanson på SvD Debatt.

Han avslutar med att slå fast att en stark press och en stark public service istället ger draghjälp år varandra:

”Om tidningsdirektörerna i sitt sökande efter en livskraftig digital affärsmodell skulle bortse från detta kausalsamband och fortsätta att hävda att public service är krisens orsak, då möter de sin branschs djupaste kris någonsin med förbundna ögon. Då har vi alla anledning att vara oroliga för pressens framtid.”

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.