söndag28 maj

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Orvesto: Sydsvenskan tappar var femte läsare

Publicerad: 3 februari 2016, 23:02

ORVESTO KONSUMENT. Här är vinnarna – och förlorarna – i de senaste siffrorna från Orvesto Konsument. Sydsvenskan tappar nära 20 procent av sin räckvidd.

Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentSydsvenskanDagspress

EW

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


I stort sett samtliga av dagstidningarna som mäts av Orvesto konsument tappar i räckvidd. Det står klart när Orvestos sista räckviddsmätning för 2015 (2015:3) nu offentliggörs.

Räckviddstappen är i många fall tvåsiffriga, jämfört med motsvarande mätning 2014.

Ett undantag är Skånska Dagbladet, som går mot strömmen med en ökad räckvidd.

Bland de stora förlorarna finns Sydsvenskan. Tidningens räckvidd minskar med nära 20 procent på vardagar och med knappt 18 procent på söndagar.

Som jämförelse backar DN och GP med omkring 12 procent.

– Jag är uppriktigt sagt förvånad över siffrorna som vi inte alls kan se i våra egna mätningar och vår egen statistik. Vi har dock stått oss mycket bra i de tidigare tertialmätningarna 2015, säger Pia Rehnquist, chefredaktör för Sydsvenskan.

För många medier börjar mobil- och webbtrafiken bli viktigare mått än papperstidningens räckvidd. De annonsörer som går i print använder dock Orvestos räckiddssiffror som måttstock.

– Räknar man snabbt kring vårt sammantagna tapp ligger det kring åtta procent för året. Det är helt i linje med alla andra.Vi ser dessutom en mycket stark tillväxt i mobilen under 2015, så totalt sett är jag absolut nöjd med den betydelse och det genomslag vår journalistik och våra produkter har, säger Pia Rehnquist.

I matchen mellan kvällstidningarna är Aftonbladet fortfarande störst på vardagar. Men räckvidden minskar med nära 15 procent och hamnar därmed under 600 000.

Expressens tapp är något mindre: knappa 12 procent.

Aftonbladet tappar även mer än konkurrenten på söndagar. Räckvidden landar, efter ett tapp på 12,3 procent, på 598 000 läsare. Motsvarande siffra för Expressen ligger på 659 000 läsare. Det är ett tapp på 10,7 procent.

Gratistidningskoncernen Direktpress, som gått på offensiven med många nya titlar, ökar sin räckvidd på annonspaketet "Direktpress Total" med 28,3 procent. Rivalen Mitt i:s räckvidd minskar marginellt.

Läs även hur det går för de svenska tidskrifterna.

Så går dagspressen – alla siffror från Orvesto

Räckvidd (antal läsare) i tusental, samt förändring i procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Kvällspress Räckvidd % Aftonbladet vard 599 -14.8 AB(AR1-4,6-7,48) vard 182 -17.3 Expressen * vard 569 -11.9 Aftonbladet sönd 598 -12.3 AB(AR1-4,6-7,48) sönd 177 -12.8 Expressen * sönd 659 -10.7 AB Sportbladet 380 -16.5 EX/GT/KVP Sport * 335 -11.6

* Avser paketet EX/GT/KVP

Storstadstidningar+paket Räckvidd % Dagens ETC 57 9.6 Dagens Industri 298 -9.1 Dagens Nyheter vard 608 -11.6 Dagens Nyheter sönd 665 -11.3 Svenska Dagbladet vard 341 -4.5 Svenska Dagbladet sönd 372 -3.1 Metro(Sth/Mäld) må-fr 582 -7.6 Mitt i-tidningarna 932 -1.4 DirektPress Stockholm Innerstad 166 - DirektPress StorStockholm 650 - Stockholm Trippel 977 -7.5 Supernöje 703 -8.9 Göteborgs-Posten vard 332 -12.4 Göteborgs-Posten sönd 352 -11.6 Metro(Gbg/VäSv) må-fr 294 -9.0 DirektPress Göteborg 112 -21.1 Skånska Dagbladet vard 69 6.2 Skånska Dagbladet sönd 68 3.0 Sydsvenskan vard 179 -19.4 Sydsvenskan sönd 206 -17.9 Metro (Skå) må-fr 230 -8.7

Annonspaket Räckvidd % Citypaketet 3-vvv 1559 -12.5 Citypaketet 3-vvs 1682 -12.2 Citypaketet Lördag 1246 - Citypaketet Söndag 1319 - Citystorstad 3111 -9.1 Metro Metropol må-fr 1113 -7.3

Morgonpress övriga paket Räckvidd % 08 Mälardalen 1403 27.0 DirektPress Total 916 28.3 SprintAD Riks 2561 - Mediekompaniet Iblad 3217 -10.7 Mediekompaniet Print 2810 -15.3

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev