Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 15 September 2016, 04:02
Uppdaterad: 15 September 2016, 09:08
Efter flera år av dystra siffror ökar nu räckvidden för de flesta titlar i Orvesto Näringsliv. Men jämförelsen haltar.
Flera av tidskrifterna ökar räckvidden med tiotals procent jämfört med 2015, om än från låga tal, enligt den senaste rapporten från Orvesto Näringsliv.
Jämförelsen med 2015 är dock begränsad eftersom Orvesto Näringsliv nu för första gången även omfattar läsning av e-tidningar, vilket påverkar olika titlar olika mycket.
"Många B2B-titlar har varit föregångare inom området och det syns också tydligt att det gett ett positivt tillskott av nya läsare", skriver Kantar Sifo, som TNS Sifo precis har bytt namn till, i Orvesto-rapporten.
Bland de största vinnarna i årets Orvesto Näringsliv finns både Veckans Affärer och Affärsvärlden. Veckans Affärer ökar sin räckvidd med 58 procent till 52 000 läsare, och minskar därmed gapet till konkurrenten Affärsvärlden, som växt med 47 procent till 66 000 läsare.
Dagens Media och Resumé, som båda backade i förra årets mätning, ökar nu räckvidden igen. Dagens Media ökar med hela 71 procent till en räckvidd på 29 000 personer. Resumé ökar med 37 procent till 37 000 läsare.
Tidningen Chef, Lag & Avtal, Skolvärlden och Fokus finns också bland de tidskrifter som ökar stort i räckvidd. Fokus har ökat med 24 procent till 56 000 läsare.
Förloraren i årets Orvesto Näringsliv är Göteborgs-Posten som är en av få titlar som fortsätter att tappa i räckvidd. Göteborgs-Posten minskar med 7 procent på vardagar och 5 procent på söndagar, till en räckvidd på 187 000 respektive 190 000 läsare.
Övriga dagstidningar står och stampar på ungefär samma räckvidd som 2015. Undantaget är Helsingborgs Dagblad som går mot strömmen och ökar med 45 procent till en räckvidd på 86 000 läsare.
Även Mitt i-tidningarnas räckvidd har ökat, med 8 procent till 615 000 läsare.
Aftonbladet och Expressen har båda valt att inte längre vara med i Orvesto Näringsliv. Inte heller Privata Affärer, Läkartidningen eller Lärarnas Tidning är med i årets rapport.
– Jag tror att både Expressen och Aftonbladet når många beslutsfattare, men de ser sig inte som B2B-tidningar och har beslutat att de inte längre vill köpa delta i undersökningen, säger Peter Callius, på Kantar Sifo.
Hela räckviddslistan finns i pdf-filen nedan.
I årets undersökning, som genomfördes under perioden 14 mars – 27 maj, har 12 154 personer deltagit. Dessa representerar en population av ca 4,5 miljoner människor i åldrarna 21-65 år med en taxerad årsinkomst på minst 100 000 kr.