Oro på Stampen inför nytt sparpaket

Krisande mediekoncernen Stampen förbereder ett nytt sparpaket, bekräftar kommunikationschefen Hampus Knutsson. Enligt uppgifter till Dagens Media är oron stor på flera av koncernens titlar.

– Vi har lagt fast en övergripande strategi för 2017 och fack, chefer och medarbetare involveras i den nu, säger Hampus Knutsson till Dagens Media.

I slutet av september gav tingsrätten Stampen grönt ljus för en avskrivning på 75 procent av skulderna. Den summa som de nedskrivna skulderna ska betalas med, ackordslikviden, uppgår till omkring 220 miljoner kronor, vilka ska betalas i slutet av februari.

Nu arbetar Stampen med ett nytt sparpaket för att kompensera för intäktsbortfallet i print.

Vad innebär sparpaketet?

– Det innebär att vi har en fortsatt digital satsning samtidigt som vi måste kompensera för att intäkterna i print minskar. Precis som andra mediebolag måste vi hantera ett strukturellt tapp intäktsmässigt för papperstidningar och det blir genom besparingar. Sedan var besparingsåtgärderna ska göras är beslut som inte är fattade, säger Hampus Knutsson.

Kommer redaktionella tjänster att påverkas?

– Det är för tidigt att svara på. Det är en process där fack, medarbetare och chefer involveras och informeras om strategin.

När kommer ni presentera sparpaketet?

– Jag kan inte svara på den exakta tidsplanen, men vi är alltid måna om att informera så mycket som möjligt så fort det går. När beslut är fattade kommer vi först informera internt och sedan gå ut i media.

Hur mycket pengar handlar det om?

– Jag vill inte säga någon siffra, men det är klart att om intäkterna minskar måste man hitta besparingar som kompenserar för intäktsbortfallet. Även om vi ökar digitalt kompenserar det i nuläget inte tappet i print.

Publicerad 2016-11-09 13.46Uppdaterad 2016-11-09 14.53

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: