Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Omni dumpar Facebook: ”Försumbart trafiktapp”

Publicerad: 21 oktober 2022, 09:15

Markus Gustafsson, chefredaktör Omni.

Foto: Pressbild

Omnis förhållande till Facebook är inte komplicerat längre. Nu dumpar nämligen nyhetssajten Facebook: ”Ingen vidare kanal för oss på Omni att bygga varumärke.”

Ämnen i artikeln:

OmniFacebookNyheter

Joakim Wedholm

joakim.wedholm@dagensmedia.se


Nyhetstjänsten Omni lägger ned verksamheten på Facebook. I ett inlägg på Omnis blogg skriver chefredaktören Markus Gustafsson hur Facebook försökte kapitalisera på nyhetsartiklarnas engagemang 2015 och lanserade ”Instant articles”, i veckan lades tjänsten ned. Men det är inte därför Omni dumpar Facebook, utan för att det kostar mer än det smakar.

– För oss på Omni har Facebook alltid varit lite av en huvudvärk, även om läsarnas engagemang också har varit fantastiskt med ungefär 100 000 Facebook-följare. Men det är ingen vidare kanal för oss på Omni att bygga varumärke, ibland precis tvärtom, skriver Markus Gustafsson i blogginlägget.

LÄS OCKSÅ: Omni inför full flexibilitet – kan välja fritt vart de jobbar ifrån 

Han skriver också att Facebook också ”för andra otrevligheter med sig” och beskriver hur diskussioner som uppstår i samband med deras artiklar tar tid och kraft att hantera – och inte mist kostar det pengar då de anlitar externa bolag att sköta modereringen.

– I somras började vi på Omni titta på detta med modereringen och drog den radikala slutsatsen: de pengar vi idag lägger på moderering av Facebook-kommentarer kommer Omni och Omnis läsare bättre till del genom att vi investerar dem i vår nyhetsbevakning. Och hittills är erfarenheterna mycket goda, skriver han och tillägger att av Omnis 35 miljoner sidvisningar i veckan står Facebook står för en liten del av totalsiffran.

– Trafiktappet som vårt hejdå till Facebook innebär är hittills försumbart för Omni. 

LÄS OCKSÅ: Från full frihet till kontorstvång – så hanterar mediehusen distansarbetet efter pandemin 

Samtidigt kritiserar han sina kollegor i nyhetsbranschen och skriver att nyhetsmedier använder Facebook och andra trafikkällor för att blåsa upp sina egna siffror.

– Men det där är en sifferbluff som vi på Omni alltid har försökt att hålla oss långt ifrån, vi utvärderar oss istället på hur många återkommande unika användare vi har. 

Markus Gustafsson fortsätter:

– Många nyhetsmedier framställer sig idag mycket större än vad de egentligen är, men det där är som tur är ganska lätt att genomskåda. Men det är inte utan att man ibland önskar att det fanns branschgemensam mätning på detta tema.

LÄS OCKSÅ: Sverigechefen lämnar efter 13 år – Sam Rihani om åren på Meta

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev