Ökning för morgonpressens digitala annonsintäkter

Reklamköpare investerade 201 miljoner kronor i dagspressens digitala kanaler under årets andra kvartal.

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 5,1 procent under andra kvartalet i år, jämfört med samma period i fjol.

Det visar siffror från branschorganisationen TU:s internetbarometer för årets andra kvartal.

Störst tillväxt visade landsortspressen där de digitala annonsintäkterna ökade med 6,2 procent.

Storstadspressen ökade med 4,1 procent. Det innebär att reklamköparna investerade 201 miljoner kronor i dagspressens digitala kanaler under årets andra kvartal.

– Ökningen innebär att de digitala annonsintäkterna nu utgör cirka 20 procent av morgonpressens totala annonsintäkter, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker på branschorganisation TU – Medier i Sverige i ett pressmeddelande.

Morgonpressens annonsintäkter i print visade i juli månad ett plus på 3,2 procent, jämfört med samma månad i fjol.

Landsortspressen ökade med 7,6 procent. Samtidigt var storstadspressens annonsintäkter i stort sett oförändrade med en minskning på 0,3 procent.

För hela andra kvartalet minskade morgonpressens annonsintäkter i print med 9,8 procent, relativt samma kvartal förra året.

Morgonpressens digitala annonsintäkter

Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år.

Digitala annonsintäkter Q2 2016  Utveckling
  MNKR %
Storstadspress 109 4,1
Landsortspress 92 6,2
Morgonpress (totalt) 201 5,1

 

TU Internetbarometer görs i samarbete med Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, och redovisar nettointäkter från morgontidningssajterna, jämförbara titlar.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2016-08-29 08.11Uppdaterad 2016-08-29 08.12

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: