Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Ökning för morgonpressens annonsintäkter

Publicerad: 26 augusti 2022, 08:11

Foto: Anders Wiklund/ TT

Positiv tillväxt för morgonpressens annonsintäkter under det andra kvartalet.


Ämnen i artikeln:

TUJohan TaubertNyheter

Morgonpressens totala annonsintäkter ökade med 7 procent under det andra kvartalet 2022, jämfört med samma period föregående år. Detta enligt siffror från TU. I totalsiffran ingår annonsintäkter från sajt, appar och print. 

Det innebär att annonsintäkterna för morgonpressen har ökat de senaste fem kvartalen.

Den procentuella ökningen var störst inom landsortspressens digitala annonsintäkter som ökade med 14 procent. Storstadstidningarnas digitala annonsintäkter ökade i sin tur med 10 procent. 

LÄS ÄVEN: Reklamintäkterna för nyhetsmedier beräknas minska

Sett över årets första sex månader ökade morgontidningarnas samlade digitala annonsintäkter med 10 procent, vilket innebär intäkter på 440,2 miljoner kronor. 

Under det andra kvartalet 2022 ökade även morgonpressens printintäkter med 6 procent till 563,2 miljoner kronor, jämfört med samma period föregående år. Under det första halvåret ökade annonsintäkterna i print med 4 procent, till 1003,6 miljoner kronor. 

– Annonsaffären är fortfarande mycket viktig för finansieringen av fri och oberoende journalistik så det är mycket glädjande att morgonpressens annonsintäkter nu ökat fem kvartal i rad. Den digitala annonsaffären fortsätter att övertyga och stöds av en fin tillväxt i print under kvartalet. Det blir intressant att följa den fortsatta utvecklingen med riksdagsval och stora idrottsevenemang som tillfälliga vitamininjektioner samtidigt som en kommande lågkonjunktur riskerar ha en rakt motsatt effekt på annonsmarknaden, säger Johan Taubert, vd på TU, i ett pressmeddelande. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TUJohan TaubertNyheter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev