Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Ökat resultat för Schibsted – men SvD måste spara

Publicerad: 10 Augusti 2012, 05:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:15

Schibsted Sverige minskade omsättningen från 1091 till 1082 miljoner kronor under andra kvartalet 2012. Resultatet före skatt ökade dock från 131 till 142 miljoner kronor.


– Vi gör ett starkt andra kvartal med god vinsttillväxt mot föregående år, tack vare kostnadsbesparingar och en positiv utveckling inom våra digitala verksamheter, säger Raoul Grünthal, Schibsted Sveriges koncernchef, i ett pressmeddelande.

Aftonbladets resultat innan skatt ökade från 74 till 98 miljoner kronor under andra kvartalet 2012. Tidningens omsättning ökade också, från 588 till 590 miljoner kronor.

Enligt Schibsted själva beror Aftonbladets resultat på att de digitala verksamheterna fortsätter att utvecklas positivt och att annonsintäkterna i print ökade.

Svenska Dagbladet minskar dock vinsten från 28 till 12 miljoner kronor under andra kvartalet 2012. Även omsättningen minskade, från 298 till 278 miljoner kronor.

Svenska Dagbladets resultat sägs bero på minskade annonsintäkter i print, samtidigt som tidningens annonsintäkter online har ökat. Schibsted skriver att de planerar att minska kostnaderna på tidningen för att bättre anpassa sig efter marknadsläget.

- Morgontidningsmarknaden är utmanande. SvD anpassar nu kostnaderna till ett nytt marknadsläge samtidigt som tidningen fortsätter att framgångsrikt satsa på de digitala kanalerna, säger Raoul Grünthal, Schibsted Sveriges koncernchef, i pressmeddelandet.

Schibsted Tillväxtmedier ökade sin vinst under andra kvartalet 2012 från 26 till 30 miljoner kronor. Samtidigt ökade omsättningen från 230 till 244 miljoner kronor. Bland annat har affärsområdet Personal Finance stått för en stark tillväxt.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.