Dagspress
Ökade medieinvesteringar under våren – ändå svagaste aprilmånaden sedan 2010
Publicerad: 11 maj 2021, 10:18
Totalt förmedlades, vad gäller medieinvesteringar i april i år, drygt 1,1 miljarder kronor.
Foto: Pixabay
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 33,7 procent i april – jämfört med samma period föregående år. Det visar Mediebyråbarometern för april 2021
Under årets fjärde månad ökade medieinvesteringarna med 33,7 procent. Den mediekategori som ökade mest var online video: Plus 81,4 procent. Totalt förmedlades under april drygt 1,1 miljarder kronor. Det framgår av ett pressmeddelande.
Ackumulerat, hittills i år, är även online video den mediekategori som har ökat mest: Plus 30,4 procent.
Andra kategorier som ökade under månaden: sociala medier, radio, tv, online display, dagspress storstad, utomhus/trafikreklam, fackpress, dagspress landsort, sök och dagspress kväll.
– Medieinvesteringarna ökade kraftigt i april jämfört med samma månad föregående år. Ökningen måste dock sättas i perspektiv: april 2020 var den första hela månaden under pandemin och medieköpen i april 2020 var de lägsta i Mediebyråbarometerns historia, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, i pressmeddelandet.
LÄS OCKSÅ: Kartläggning: Så såg annonsinvesteringarna ut under pandemiåret
Den mediekategori som hade det tuffast i april, bortsett från bio, var populärpress – men en nedgång på -17,6 procent.
– Om marknaden nu har bottnat är nedgången påfallande lik finanskrisen 2008. Då sjönk medieinvesteringarna med 18 procent innan den vände och sedan mars 2020 har nu investeringarna sjunkit med 19 procent, säger Daniel Eriksson och tillägger:
– Notering i april 2021 är således den svagaste aprilmånaden sedan 2010, samt den tredje svagaste aprilmånaden sedan mätningarna påbörjades.
Sämsta noteringen för tv sedan mätningarna startade 2007
Även DR/Annonsblad backade under april och uppvisade ett tapp på -11,7 procent. Ackumulerat, hittills i år, är utomhus/trafikreklam den mediekategori som har haft det tuffast och totalt sett uppvisar mediekategorin en negativ tillväxt om 36,8 procent.
– Det är uppenbart att medieinvesteringarna är på väg tillbaka, men de är långt ifrån den nivå som rådde före pandemin, säger Daniel Eriksson.
LÄS MER: Mediebyråbarometern helåret 2019: Utomhus går om print – tapp för tv
Nästan samtliga medieslag ökade under april, jämfört med samma månad föregående år. De två största kategorierna, tv och de samlade digitala köpen, ökade kraftigt:
Tv med 34 procent och digitala kanaler med 40 procent.
Men trots ökningen gjordes det i årets aprilmånad den näst sämsta noteringen för tv sedan mätningarna startade 2007.
LÄS OCKSÅ: Kraftigt minskade medieinvesteringar i januari - sämsta noteringen sedan 2010
Radio gjorde en mycket stark månad även jämfört med tidigare år. Det visar att efterfrågan för den kommersiella radion, trots sjunkande lyssnarsiffror, är hög. Även de samlade printkategorierna och utomhus/trafikreklam uppvisade positiv tillväxt i april.
– Trots detta får månaden ändå anses som svag för dessa kanaler då jämförelsesiffrorna från 2020 är mycket låga, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.