Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Ökade intäkter för Aftonbladet

Publicerad: 6 maj 2021, 06:21

”Det glädjande är att vi nu åter ser en stark tillväxt i digitala annonsintäkter, som är tillbaka på samma nivå som 2019”, säger Raoul Grünthal.

Foto: Linda Broström/Schibsted

Starkt resultat för Schibsted efter föregående års tapp. Både de digitala prenumerationsintäkterna och digitala annonsintäkterna ökar.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted

Aftonbladets intäkter ökade från 347 miljoner kronor till 371 miljoner kronor under det första kvartalet 2021. 

Totalt omsatte News Media, där både Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni ingår, 1 845 miljoner norska kronor, att jämföra med 1 770 miljoner norska kronor samma period året innan. Det innebär att vinstmarginalen ökade från 2 till 11 procent.

Värt att nämna är att omsättningen för Aftonbladet backade med 10 procent under Q1 2020, jämfört med Q1 2019. Omsättningen för hela News Media backade 5 procent. 

I både Norge och Sverige ökade de digitala prenumerationsintäkterna med 26 procent under perioden (justerat för valutaförändringar). 

Förra året rasade de digitala annonsintäkterna men detta kvartal visar siffrorna i stället på en ökning med 20 procent (justerat för valutaförändringar). De digitala annonsintäkterna landade på 211 miljoner norska kronor (172 miljoner norska). Totalt ökade annonsintäkterna med 11 procent, till 263 miljoner norska kronor. 

– Det glädjande är att vi nu åter ser en stark tillväxt i digitala annonsintäkter, som är tillbaka på samma nivå som 2019. Aftonbladet presterar mycket bra med rörlig bild, starka annonsformat och hög räckvidd. Också Blocket ökar sina annonsintäkter något, säger Raoul Grünthal, Schibsteds avgående Sverigechef, i ett pressmeddelande. 

Totala intäktsökningar på 8 procent gör att Schibsted redovisar ett betydligt bättre resultat än förra året. EBITDA-resultatet ökade från 285 miljoner norska kronor till 594 miljoner norska kronor. 

– Schibsted inledde 2021 med ett starkt kvartal, trots fortsatt osäkerhet från covid-19-pandemin. Drivet av underliggande intäktsökningar på 8 procent och kostnadsbesparingar uppnådde vi ett starkt EBITDA-resultat på 594 miljoner norska kronor under Q1, upp från 285 miljoner norska kronor samma period förra året, säger vd Kristin Skogen Lund, i rapporten. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

AftonbladetSchibsted

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.