Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Ökad vinst för Stampen i Q3 – digitala intäkterna ökar

Publicerad: 4 november 2021, 07:26

Stampen Medias vd Johan Hansson säger att Q3 var ett starkt kvartal för mediehuset.

Stampen Media redovisar en vinstökning på 27 procent under årets tredje kvartal. Både de digitala annonsintäkterna och de digitala upplageintäkterna ökar.


Ämnen i artikeln:

StampenJohan HanssonWallstreet

Stampen Medias totala intäkter ligger i princip stilla på 328 (329) miljoner kronor under årets tredje kvartal, jämfört med motsvarande kvartal 2020.

Vinsten, EBITDA, ökar dock och landar på 49 miljoner kronor, vilket är en ökning med 27 procent.

De totala annonsintäkterna minskar med 1 procent till 90 miljoner kronor. Däremot ökar de digitala annonsintäkterna med 51 procent till 28 miljoner kronor.

Upplageintäkterna hamnar på 178 miljoner kronor, vilket är en ökning på 5 procent, jämfört med Q3 2020. Upplageintäkterna från print minskar något, medan de digitala upplageintäkterna ökar med 32 procent till 39 miljoner kronor.

– Vi har ett starkt kvartal bakom oss med en fortsatt kraftig ökning av intäkterna inom våra fokusområden: digitala annons- och prenumerationsintäkter samt e-handelspaket. En god kostnadskontroll och stabila printintäkter inom nyhetsmediadelen bidrar också till denna resultatförbättring, säger Johan Hansson, vd för Stampen Media, i ett pressmeddelande.

Tidigare i år lade Stampen Media ner sitt utomhusbolag Wallstreet.

– Rensat för annonsintäkter från utomhusreklam under förra året växer våra annonsintäkter i print med drygt 7 procent i kvartalet. I tillägg ska nämnas att vi under det tredje kvartalet förra året fick 14 miljoner i redaktionsstöd så den underliggande vinsttillväxten är ännu större.

Stampen Medias Q3 i sammandrag.

Under årets första nio månader växer Stampen Medias intäkter med 3 procent till drygt 1 miljard kronor. Annonsintäkterna backar med 5 procent till 296 miljoner kronor, medan upplageintäkterna växer med 6 procent till 525 miljoner kronor.

Stampen Media har 108 941 digitala abonnenter, vilket är en ökning på 32 procent jämfört med de första nio månaderna 2020.

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.