Ökad vinst för NWT

Papperstidningens prenumenerade upplagor har minskat till förmån för webb och mobil under 2015.

I bokslutet för 2015, uppgår koncernens rörelseresultat för Nya Wermlands-Tidningen och de fjorton helägda tidningarna, fastighetsrörelsen samt andelar i intresseföretag, till 63 miljoner kronor 2015, i jämförelse med 49 miljoner kronor året därinnan.

Omsättningen uppgår till 508 miljoner kronor, att jämföra med 533 miljoner kronor för 2014.

Resultatet efter finansiella poster ökade under året och landar på 123 miljoner kronor, i jämförelse med 34 miljoner kronor året innan.  

”Den svaga annonskonjunkturen för print, kombinerat med de strukturella förändringarna i mediebranschen, har påverkat NWT negativt under 2015. Trots detta har koncernen kunnat upprätthålla ett stabilt resultat”, kommenteras i pressmeddelandet om årsresultatet.

Däremot har koncernen haft en digital tillväxt på annonmarknanden med 39 procent under året som gått, och fortsätta satsningar på digital verksamet kommer att ske framöver.

Papperstidningens prenumenerade upplagor minskar till förmån för webb och mobil. NWT-koncernen minskar i snitt 4,1 procent av upplagan på tidningarna under 2015.

I NWT-koncernen ingår förutom Nya Wermlans-Tidningen, bland annat Arikva Nyheter, Enköpings-Posten och Dalslänningen.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2016-03-18 08.05Uppdaterad 2016-03-18 08.08

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: