Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Nytt redaktionellt team på Icon

Publicerad: 9 September 2015, 10:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:52

Icon Magazine värvar ekonomiprofessorn Micael Dahlén till nysatsning efter flytten från Bonnier.


Ämnen i artikeln:

Bonnier

Idag släpps första nummer sedan grundarna Joel Persson och Peter Smirnakos lämnade Bonnier Tidskrifter i somras.

– Det kändes som att det var dags att stå på egna ben och vi ville utveckla vår kreativa contentbyrå Icon Brands. Som en fristående tidning utanför ett stort förlag kan man jobba mycket mera kostnadseffektivt. Nu har vi fått mer spelrum och det känns fantastiskt roligt att Icon utvecklas i och med flytten, säger Peter Smirnakos till Dagens Media.

Till det nya numret har en rad nya redaktörer rekryterats; ekonomiprofessorn, Micael Dahlén, skönhetsvetaren Caroline Hainer, författaren Klas Ekman, mat- och vinexperten Erica Landin och New York-baserade modejournalisten Sofia Hedström.

– Vi gör en satsning där vi går upp 32 sidor redaktionellt material per utgåva, men vi gör inget som vi inte har råd med. Självklart är jag ödmjuk inför att lämna ett stort förlag och starta egen verksamhet, men jag är inte orolig. Vi har ett starkt varumärke och en stark grund att stå på redan, och det känns logiskt att vi utvecklar tidningen ännu mer, säger Peter Smirnakos.

Enligt honom kommer tidningen nu att bli ännu vassare, bättre och mer relevant för målgruppen.

– Våra läsare intresserar sig för många olika ämnen, men framför allt samhällsfrågor och mode. Därför har vi satsat på att ta in nya redaktörer med olika ämnesfokus, samt utökat modedelen i tidningen, som nu är 35-40 sidor och fokuserar på den aktuella säsongen.

Peter Smirnakos tycker att magasin i print har unika egenskaper, som han tror kommer fortsätta vara relevanta både för läsare och annonsörer även i framtiden.

– Vi tror att magasinen kommer att leva vidare, men att de blir färre, och att de som är kvar tvingas bli bättre. Print kommer att stå stark bredvid digitalt, och vara ett bra komplement. Det är något speciellt med magasin som du inte får någon annanstans. Annonsupplevelsen är bara ett exempel.

 

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Bonnier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.