Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Nytt nummer ute – mediemarknad i omvandling

Publicerad: 11 November 2020, 06:25

Foto: Tom Fägrell

Det senaste numret av Dagens Media har kommit. Läs om: ✓ Schibsteds strid mot Apple ✓ Mediemarknaden i omvandling ✓ Vägen till konvertering.


Ämnen i artikeln:

Dagens Media

I denna utgåva av Dagens Media bjuds det på en matig special om en mediemarknad i omvandling. Svensk press är i kris men räddas i pandemin av statsbidrag. Nu styr staten – som ägare av SVT, SR, UR, TV4 och C More samt via villkorade bidrag till tidningarna. Leif Holmqvist och Jan Scherman har spanat efter framtiden ”post corona”. 

Dessutom har reporter Madeleine Nilsson tittat närmare på mediemarknaden 2021. Hur ser mediekonsumtionen ut nästa år, hur behöver medierna utvecklas? Och vilken påverkan kommer coronapandemin att ha på mediemarknaden? Dagens Media frågar 21 experter om deras syn på 2021.

Reporter Hanna Frick har även intervjuat medieveteranen Anna Körnung om hennes nya uppdrag – att leda tidningen Kommunalarbetaren rätt i en omvälvande förändringsresa. 

Som första mediekoncern i Norden har Schibsted gått med i en internationell koalition med företag som vill sätta press på främst Apple, men även Google. Allt om detta i reporter David Gustavssons techartikel. 

Dagens Media har även kartlagt tidskriftförlagens lösningar för att tackla räckvidds- och intäktstappen. Dessutom har reporter och redaktör Linnéa Kihlström vänt sig till Readly, SvD, Discovery, Storytel och Lyko för att få reda på hemligheterna till konvertering. 

Mer ur innehållet i Dagens Media nummer 8, 2020

Profilen
Anna Körnung ska få snurr på LO-tidning

Tech
Mediehusen i strid mot Apple om app-avgifterna

Målgruppen
Aller Media ska fånga Sveriges mammor

Media
Tidskriftsjättarna väljer olika vägar mot framtiden. Vi reder ut. 

Analys
Anna Gullberg har identifierat nästa stora sparåtgärd hos mediehusen
Martin Gelin dissikerar Hollywood-satsningen Quibis episka flopp

Special: En mediemarknad i omvandling
S och M vill ha ny medieutredning
Hundratals år av nöd, stöd och död
Public service kopplar greppet
Färre aktörer – med prenaffären i fokus

Special: Konvertering
Mästarna lär ut konsten och berättar hur de tänker och jobbar med det som är på alla mediebolags läppar:

Del 1: Engagemangsmåttet viktigast i SvD:s konverteringsarbete
Del 2: Rätt innehåll och upplevelse avgörande för Storytel
Del 3: Dplays strategi: Snabb aktivering efter konvertering
Del 4: Readlys ”onboardingprogram” ska göra att användarna stannar
Del 5: Skönhetssajten Lykos omvända strategi – vill minska konverteringen 

Tre frågor till
Fem branschprofiler svarar: Så många abonnemang klarar hushållen

Ämnen i artikeln:

Dagens Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.