Dagspress
Nytt nummer ute – mediemarknad i omvandling
Publicerad: 11 november 2020, 06:25
Foto: Tom Fägrell
Det senaste numret av Dagens Media har kommit. Läs om: ✓ Schibsteds strid mot Apple ✓ Mediemarknaden i omvandling ✓ Vägen till konvertering.
I denna utgåva av Dagens Media bjuds det på en matig special om en mediemarknad i omvandling. Svensk press är i kris men räddas i pandemin av statsbidrag. Nu styr staten – som ägare av SVT, SR, UR, TV4 och C More samt via villkorade bidrag till tidningarna. Leif Holmqvist och Jan Scherman har spanat efter framtiden ”post corona”.
Dessutom har reporter Madeleine Nilsson tittat närmare på mediemarknaden 2021. Hur ser mediekonsumtionen ut nästa år, hur behöver medierna utvecklas? Och vilken påverkan kommer coronapandemin att ha på mediemarknaden? Dagens Media frågar 21 experter om deras syn på 2021.
Reporter Hanna Frick har även intervjuat medieveteranen Anna Körnung om hennes nya uppdrag – att leda tidningen Kommunalarbetaren rätt i en omvälvande förändringsresa.
Som första mediekoncern i Norden har Schibsted gått med i en internationell koalition med företag som vill sätta press på främst Apple, men även Google. Allt om detta i reporter David Gustavssons techartikel.
Dagens Media har även kartlagt tidskriftförlagens lösningar för att tackla räckvidds- och intäktstappen. Dessutom har reporter och redaktör Linnéa Kihlström vänt sig till Readly, SvD, Discovery, Storytel och Lyko för att få reda på hemligheterna till konvertering.
Mer ur innehållet i Dagens Media nummer 8, 2020
Profilen
✓ Anna Körnung ska få snurr på LO-tidning
Tech
✓ Mediehusen i strid mot Apple om app-avgifterna
Målgruppen
✓ Aller Media ska fånga Sveriges mammor
Media
✓ Tidskriftsjättarna väljer olika vägar mot framtiden. Vi reder ut.
Analys
✓ Anna Gullberg har identifierat nästa stora sparåtgärd hos mediehusen
✓ Martin Gelin dissikerar Hollywood-satsningen Quibis episka flopp
Special: En mediemarknad i omvandling
✓ S och M vill ha ny medieutredning
✓ Hundratals år av nöd, stöd och död
✓ Public service kopplar greppet
✓ Färre aktörer – med prenaffären i fokus
Special: Konvertering
✓ Mästarna lär ut konsten och berättar hur de tänker och jobbar med det som är på alla mediebolags läppar:
■ Del 1: Engagemangsmåttet viktigast i SvD:s konverteringsarbete
■ Del 2: Rätt innehåll och upplevelse avgörande för Storytel
■ Del 3: Dplays strategi: Snabb aktivering efter konvertering
■ Del 4: Readlys ”onboardingprogram” ska göra att användarna stannar
■ Del 5: Skönhetssajten Lykos omvända strategi – vill minska konverteringen
Tre frågor till
✓ Fem branschprofiler svarar: Så många abonnemang klarar hushållen