Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Nya Stampen-bossen: "Man har rensat upp – nu finns bara det bästa kvar"

Publicerad: 17 Januari 2015, 07:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:16

Från Västindiska stränder till januariblask i Stockholm – Johanna Öberg är Metro-rekryten som ska få fart på den sargade Stampen-koncernens digitala utveckling.


Ämnen i artikeln:

Stampen Media GroupStampen

I veckan kom beskedet att Johanna Öberg blir ny vd för Stampen Media Partner, mediekoncernens affärsområde för utveckling av digitala medier, redaktionell marknadsföring och rörlig bild.

Stampen har de senaste åren genomgått ett omfattande stålbad med avyttringar av bland annat lokaltidningskoncernen Mitt I, tryckeriverksamhet och ägarandelar i TT.

2013 gjorde koncernen en rörelseförlust på hela 852 miljoner kronor.

Johanna Öberg är fullt medveten om de stora utmaningar som väntar - svårigheten i uppdraget var i sig en av anledningarna till att hon tog jobbet.

– Jag kunde inte låta bli. Visst kommer det att bli tufft, men jag ser också den stora potentialen som finns inom Stampen, säger Johanna Öberg och fortsätter:

– Rekryteringen har föregåtts av en lång process och jag har sett vad som gjorts från insidan. Jag vet mer än det som stått i media och mot den bakgrunden har jag god tilltro till framtiden. Stampen har fantastiska tillgångar. Man har rensat upp – och nu finns bara det bästa kvar.

Hon är dock försiktig med att peka ut någon riktning och hänvisar till att hon ännu inte hunnit bli varm i kläderna.

Däremot ser hon stora möjligheter hos flaggskeppet Göteborgs-Posten.

– Tidningsverksamhet och GP är inte mitt affärsområde, men avsikten är att skapa synergier mellan mitt område och GP:s. Där finns saker att göra, säger Johanna Öberg.

Johanna Öberg har 15 års erfarenhet från branschen och har bland annat arbetat som sälj- och marknadsdirektör på TV8 samt som global direktör på Metro International.

Senast kommer hon från dock från solen i Västindiska Puerto Rico. Som vd för Metro Puerto Rico startade hon 2012 upp tidningen i landet.

– Vi byggde allt från scratch. När jag kom dit var det bara jag och en finanschef på plats och vi hade i princip bara ett par veckor på oss att dra igång eftersom konkurrenten hade sagt att man skulle röka ut oss, säger Johanna Öberg och fortsätter:

– De misslyckades totalt. När jag lämnade var vi den snabbast växande tidningen i landet och hade 35 procent av marknaden. Den digitala framväxten var också enorm.

Trots succén i karibien dröjde det inte länge förrän hon sneglade hemåt. Marknaden i Puerto Rico och Latinamerika är spännande, men är samtidigt inte i närheten lika utvecklad som i gamla Svedala, säger hon.

– Den digitala konverteringen har kommit så otroligt mycket längre här. Det var också en av anlendingarna till att jag ville flytta hem. Jag vill agera på en marknad som är i framkant.

Vad gäller Metros framtid tror hon - trots motgångar inte minst i Sverige - att tidningen så småningom kommer att hitta sin nisch.

– Varumärket Metro kommer att fortsätta lanseras på olika sätt världen över. De har mycket att hämta från övriga Kinnevik som har lyckats bra i den digitala världen.

Helgens åtaganden har också med Puerto Rico att göra. Eller rättare sagt avsaknaden av leveranser från Puerto Rico.

– Jag fick nyss veta att flyttlådorna som skulle anlänt därifrån i helgen inte kommer att dyka upp. Så jag måste faktiskt ut och köpa kläder!

Lyssna på Johanna Öbergs helg-Spotifylista:

<iframe src="https://embed.spotify.com/?uri=spotify:user:dagensmedia:playlist:4S8Br1GreJdKXSOXeaIBqm" width="300" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true"></iframe>

Anton Andersson

anton.andersson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Stampen Media GroupStampen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.