Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Nya rekord för Aftonbladet och Lajkat

Publicerad: 19 Februari 2015, 09:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:12

Aftonbladet gjorde ett superresultat i Kia-index för vecka sju. Flytten av Lajkat till Aftonbladets domän är en bidragande faktor.


Förra veckan flyttat Lajkat in under Aftonbladets domän och därmed blev viralsajtens nya adress lajkat.aftonbladet.se.

Jan Helin, Aftonbladets publisher och ansvarige utgivare, uppgav då att det handlade om ett experiment för att se hur man kan påverka Kia-index. Man ville undersöka vad som hände med resultaten för besök från unika webbläsare om tidningen knöt sin viralsajt till sin adress, så som Expressen har gjort med sin sajt Omtalat.

Nu syns resultatet. Aftonbladets desktopsajt har slagit rekord med 5 507 425 unika webbläsare under vecka sju. I mobilen var antalet unika besökare ännu fler och landade på drygt 5,7 miljoner.

Fredrik Rogberg är analyschef på Aftonbladet.

– Vi har slagit två rekord. Dels besöktes  Aftonbladet.se av det högsta antalet unika webbläsare på en vecka någonsin. Det är också första gången någonsin som en svensk sida har två miljoner unika webbläsare per dag samtliga dagar under en hel vecka i mobilen, säger han till Dagens Media.

Hur har flytten av Lajkat bidragit till rekordresultatet?

– Att Lajkat blivit en underavdelning har självklart gett en ordentlig skjuts. Lajkat hade själv besök av 1,3 miljoner unika webbläsare. Och detta gav bevisligen ett nettotillskott till trafiken. Även besök och sidvisningar är på topp fem för Aftonbladet någonsin, säger han och fortsätter:

– Årstillväxten för Aftonbladets unika webbläsare är dramatisk. För ett år sedan hade vi 3,6 miljoner unika webbläsare. Det betyder att vi ökat med två miljoner på ett år, vilket är en väldigt stark utveckling. 

Varför gör ni det här experimentet?

– Vi behöver en debatt kring vad räckvidd i mobilen egentligen är. Idag pratar branschen ofta om unika webbläsare som räckvidd, men det är ju just unika webbläsare, och inget annat, säger han och fortsätter:  

– Kia-Index behöver fördjupa sig i vad unika webbläsare i mobilen är. Och branschen behöver diskutera vilken som är vår viktigaste mätvaluta.

Fredrik Rogberg berättar att man på Aftonbladet dagligen tittar på räckvidd bland unika individer. Han säger att Aftonbladet, enligt SIFO Orvesto Mobil, i december dagligen nådde över 1,8 miljoner unika individer bara i mobilen.

– Det är mer än dubbelt så många enskilda läsare och tittare som Expressen bara under en dag, enligt samma mätning, om jag får kosta på mig den jämförelsen, säger han och fortsätter:

– Jag vill självklart också lyfta att Aftonbladet under rekordveckan hade 3,3 miljoner unika webbläsare i mobilen, bara på Aftonbladet Nyheter. Ingen annan svensk sajt är i närheten av de nivåerna i mobilen vad gäller den rena nyhetsdelen, säger han.

Men Lajkat bidrog inte bara till Aftonbladets framgång, utan gick även själva bra under vecka sju med 4,2 miljoner sidvisningar i mobilen. Ehsan Fadakar är Aftonbladets sociala medier-redaktör och nyregistrerad ansvarig utgivare för Lajkat.

– Det var en rolig vecka med många roliga listor, bland annat med en namnlista som gått väldigt bra. Ja, innehållet var riktigt bra nästan hela veckan, säger han.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.