Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Nya miljoner ska rädda Frontdesk Publishing

Publicerad: 16 September 2009, 04:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Dyra konsulter knäckte Dan Sehlbergs och Niclas Kjellström-Matsekes företag Frontdesk Publishing. Men ägarna vägrar ge upp – och pumpar in 4,6 miljoner i bolaget.


Frontdesk Publishing grundades sommaren 2006 av Getupdateds förra vd Dan Sehlberg, Postkodlotteriets Niclas Kjellström-Matseke och it-entreprenören Jörgen Lannerstedt. Sedan dess har personer som Affärsvärldens chefredaktör Jon Åsberg, MTG-chefen HC Ejemyr och tv-veteranen Rolf Sohlman investerat i bolaget.

Affärsidén är att distribuera dagsfärska dagstidningar till hotell i svensktäta orter utomlands. Tidningarna skickas i pdf-format och skrivs genom egenutvecklade systemet Paperboy ut på varje försäljningsställe.

Men de ständiga resorna för att träffa nya avtal knäckte ekonomin, säger vd:n Jörgen Lannerstedt.

Samtidigt använde sig den tidigare ledningen av dyra konsulter för att sälja in bolagets idé till nya kunder, vilket ledde till för stor kostnadskostym. I dag har ledningen ersatts och samarbetena med konsulterna avslutats, säger Jörgen Lannerstedt:

– Det är möjligt att vi skulle tagit in mer pengar vid starten. Men konsulterna levererade ingenting och den tidigare vd:n har fått gå, fortsätter han. 

I januari 2009 valde Frontdesk Publishing dock att göra en företagsrekonstruktion. Om den går igenom väntar 4,6 nya miljoner på att pumpas in, då sju personer säger sig vara beredda att gå in med pengarna i form av en riktad nyemission.

Dan Sehlberg och Niclas Kjellström-Matseke och Jörgen Lannerstedt är tre av investerarna.

Samtidigt lämnar Dan Sehlberg, som nyligen slutade på Getupdated av ”privata skäl”, sin post som styrelseledamot för att bli suppleant, medan Niklas Kjellström-Matseke lämnar bolagets styrelse helt.

Enligt Jörgen Lannerstedt finns Frontdesk i dag på sex marknader, i Thailand, Spanien, Belgien, Grönland, Mauritius och Turkiet Tanken är att ta konceptet till Sverige, men då ska man rikta in sig mot personer som är födda utomlands och invandrat till landet.

– Då måste vi dock hitta någon som är villig att göra en betydande investering i en maskin för att hinna med distributionen. En sådan kostar i klassen 2 miljoner euro, säger Jörgen Lannerstedt.

Finns det ett intresse för detta när man kan komma åt större delen av materialet via webben?

– Vi märker att intresset finns hos publishers men självklart dras många med sjunkande upplagor. Spannet mellan sjunkande upplagor och noll är dock stort.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.