Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Nya Metro delas ut av konkurrenten

Metro delades ut på Östermalm i helgen – samtidigt som ÖstermalmDirekt.

Foto: Eniro

Nya Metro distribueras av Svensk Direktreklam (SDR) på lördagar. Exakt samtidigt som SDR delar ut ”sin egen” lokaltidning i brevlådan. ”SDR håller sig till sin affärsidé”, säger SDR:s vd Roland Tipner.


Publicerad 2019-05-13 12:56

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:

Lördagen den 4 maj var det premiär för nya Metro. Tidningen delades ut till hushåll boende på Södermalm i Stockholm. Det första numret innehöll 24 sidor annonser. 

I helgen var det dags för det andra numret av nya Metro. Antalet annonser ökade med en halv – till 24,5 sidor. Och nu var stadsdelen utbytt – från Söder till Östermalm. 

Metro damp ned i brevlådorna samtidigt som gratistidnings-konkurrenten Östermalm Direkt. 

Nu kan Dagens Media avslöja att Metro distribueras av Svensk Direktreklam (SDR). Med det ena benet i koncernen Ge-Te Media, där Roland Tipner är vd. Koncernens andra ben består av Direkpress – som alltså ger ut ÖstermalmDirekt. 

Slåss inte Metro och Direktpress om samma lästid på lördagsförmiddagen? 

– SDR håller sig till sin affärsidé. Direktpress till sin. Det mesta i media konkurrerar om lästid och uppmärksamhet, svarar SDR:s vd Roland Tipner i ett mejl till Dagens Media. 

Lotta Billing på Mediacom tror inte heller att distributions-samarbetet skadar Direktpress.

– Det är två helt skilda publikationer. Den ena är lokalförankrad och den andra har en annan typ av innehåll, bredare nyheter och fördjupningar. Visst man kanske blir lite intresserad initialt och bläddrar i Metro. Sedan får vi se vart allt barkar med konsolideringar och så vidare. 

Tror du att det finns en möjlighet att Direktpress köper Metro?  

– Ja, man vet aldrig vad som händer. Man ska aldrig säga aldrig. Men det är inget jag vill börja spekulera i. Det här är rent affärsmässigt som jag ser det. Jag tror att Direktpress känner sig så pass starka att de inte är oroliga för att bli utkonkurrerade av Metro. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.