Dagspress
Nya EU-lagar både vinst och förlust för mediehusen: ”Redaktionerna censurerar sig själva”
Publicerad: 5 juli 2022, 11:27
Petra Wikström, director of public policy på Schibsted, hade hoppats på gehör för ett undantag för publicistiskt innehåll i DSA. Foto: Madeleine Nilsson
Digital markets act, DMA, blir ett stort kliv framåt för de nationella mediehusen i kampen mot plattformsjättar som Apple och Google. Men samtidigt fortsätter kampen för att mediehusen själva ska få avgöra vad man publicerar i sociala medier. ”Vi vill inte få våra publicistiska beslut överprövade av ett socialt nätverk”, säger Schibsteds policychef Petra Wikström.
Som director of public policy på Schibsted är Petra Wikström på plats under Almedalsveckan för att delta i paneldiskussioner och träffa politiker. Dagens Media träffar henne efter en debatt arrangerad
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.