Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Ny rapport: Reklamintäkterna för nyhetsmedier beräknas minska

Publicerad: 24 augusti 2022, 07:57

Svenska nyhetsmedier får räkna med lägre reklamintäkter de kommande åren.

Foto: Olle Sporrong

Svenska nyhetsmedier kommer att få se sina reklamintäkter minska de kommande två åren. Det visar en rapport från Institutet för mediestudier och IRM.


Ämnen i artikeln:

IRMInstitutet för MediestudierNyheter

Förra året gjorde den svenska reklammarknaden som helhet ett rejält lyft då medieinvesteringarna ökade med 16 procent jämfört med 2020, till 40,6 miljarder kronor.

LÄS ÄVEN: IRM om helåret 2021: ”En utveckling som är unik”

Nyhetsmedierna fick dock nöja sig med en betydligt lägre ökning på 7,4 procent, vilket innebar reklamintäkter på 4,9 miljarder kronor.

Men tittar man tillbaka till 2008 så ser vi en dyster utveckling för nyhetsmediernas reklamintäkter. Sedan dess har nyhetsmedier tappat hela 59 procent av reklamintäkterna, vilket innebär att 7 miljarder kronor har försvunnit.

Och minskningen ser ut att fortsätta.

I år, 2022, beräknas reklamintäkterna för de svenska nyhetsmedierna landa på 4,4 miljarder kronor. Och 2023 väntas de ha minskat ytterligare – till 4,1 miljarder kronor.

– Trots en hög nyhetskonsumtion har reklamintäkterna för journalistik halkat efter marknaden som helhet under tio år. Självklart får det konsekvenser för den samhällsbärande journalistiken, säger Ulrika Beck-Friis, föreståndare för Institutet för mediestudier, i ett pressmeddelande.

Rapporten baseras på beräkningar av 250 medier med nyhetsjournalistiskt innehåll, oavsett plattform.

LÄS ÄVEN: Tidskrifternas digitala intäkter ökar – dock från låga nivåer 

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev