Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

NWT om TS-ökningen: "Det där är bara statistik"

8,8 procents ökning eller 3,6 procents minskning i årets upplaga av Tidningsstatistik (TS). Det beror på hur man ser det. Kasper Norling, nyhetschef på NWT, är inte direkt entusiastisk över den senaste mätningen från TS.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Publicerad: 20 Februari 2015, 08:16
Uppdaterad: 18 Mars 2016, 08:08

Ämnen i artikeln:

NWT

Som Dagens Media rapporterat har Nya Wermlands-Tidningen, enligt senaste utgåvan av TS, ökat sin upplaga med 3 700 exemplar.

– Det är superhäftigt! Inte minst är vi stolta över hushållstäckningen i Karlstad som ligger på 43,8 procent. Värmlands Folkblad har 9,8 procents hushållstäckning i Karlstad. Alltså läser nästan vartannat hushåll i Karlstad NWT och vart tionde VF, säger Karin Jonsell, privatmarknadschef på NWT till den egna tidningen.

Kasper Norling, nyhetschef på NWT, är inte lika entusiastisk.

– Det där är ju bara en statistisk sak. I TS har de slagit ihop våra A- och B-upplagor så egentligen är det ingen ökning, säger han till Dagens Media.

Prenumeranterna som bara får tidningen tre dagar i veckan får nu NWT i digital form övriga dagar. Enligt Kasper Norling är det detta som har gjort att statistiken har blivit lite missvisande.

– I teorin ökar vi 8,8 procent men i praktiken har vi tappat 1 700 exemplar av papperstidningen och minskat 3,6 procent. Det där hänger ihop med den allmänna trenden om att papperstidningarna minskar, säger han.

Men några ljusglimtar finns det, enligt Kasper Norling.

– Vi står oss ändå bra i konkurrensen om man ser på övriga tidningar i vår storlek i landet och vi minskar mindre än branschgenomsnittet. Vi vill tro att vi har ett bra innehåll och skriver om saker som berör värmlänningarna, säger han.

Att siffrorna från TS skulle vara relevanta för de annonsörer som väljer att köpa annonsplats i tidningen är Kasper Norling tveksam till.

– Nu för tiden pratar säljarna om att det är räckvidden som räknas. Det är ett viktigare värde som är mycket mer relevant för annonsköparna, säger han till Dagens Media.

Ämnen i artikeln:

NWT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.