Dagspress
NWT gör storsatning på lokal journalistik – inleder tvåårs projekt
Publicerad: 28 mars 2023, 09:30
NWT inleder ett tvåårs-projekt för att stärka och säkra den lokala journalistiken. Mikael Rothsten är mediechef på NWT. Foto: NWT/Mikael Lindblom
NWT ska under två år göra en större satsning, som bland annat innefattar sju rekryteringar, för att säkra framtiden för lokal journalistik.
I slutet av februari stod det klart att Västerbottens-Kuriren, med stöd av VK Medias styrelse, satsar 13 miljoner på ett flerårigt projekt vars ambition är att säkra den lokala journalistiken och samtidigt utveckla framtidens journalistik.
Nu har även NWT-gruppens styrelse fattat ett liknande beslut. Projektet, som löper under två år, omfattar sju nya tjänster varav fyra är nya journalister. Syftet? Även här att säkra framtiden för lokal journalistik samt att utveckla journalistiken.
– Det uttalade syftet från styrelse och ägare är att hitta en väg mot en digital framtid för våra mindre mediehus, säger mediechef Mikael Rothsten, i ett pressmeddelande.
NWT Media AB består av 16 lokala mediehus i Värmland, Skaraborg och Dalsland. Tre av dessa ingår i den nu aviserade satsningen, nämligen Arvika Nyheter, Nya Kristinehamns-Posten och Värmlands Folkblad.
– I Arvika och Kristinehamn handlar det om att utveckla den lokala journalistiken, ta fram nya erbjudanden till läsarna och jobba med den lokala annonsaffären. För Värmlands Folkblad är målsättningen med satsningen att hitta en väg att öka de digitala intäkterna när mediestödet nu görs om, säger Mikael Rothsten.
Av de fyra journalisttjänster som tillförs anställs två i Arvika, en i Kristinehamn och en på Värmlands Folkblad. Övriga tre tjänster utgörs av en projektledare, en marknadskoordinator och en affärsutvecklare.