Gå direkt till textinnehållet

Nu tar hon över DI – här är Lotta Edlings programförklaring

DI:s nya chefredaktör sätter sig själv på förstasidan – och lovar nya satsningar för att spegla digitaliseringen.

I höstas aviserade Peter Fellman att han tänkte kliva av som chefredaktör för Bonniers affärstidning Dagens Industri – för att istället bli USA-korre.

Efterträdaren, den tidigare redaktionschefen Lotta Edling, har haft hösten på sig att formera sitt lag och samla tankarna kring framtidens DI.

Formellt tillträdde Lotta Edling den 1 januari.

Och Lotta Edling inleder sitt nya jobb och det nya året med att sätta sig själv på förstasidan. För läsarna och resten av mediebranschen syns hennes programförklaring i dag högst upp på Dagens Industris etta.

Lotta Edling slår fast att Dagens Industris ”framtida nyhetsberättelse” ska skapas tillsammans med läsarna.

Konkret hintar DI:s nya chefredaktör om ökade resurser till bevakningen av samhällets digitalisering.

”Framöver kommer många av de strategiska frågorna att handla om hur digitaliseringen förändrar villkoren för allt från Gasellföretag till tung industri och svensk arbetsmarknad. Vi kommer därför under 2016 att göra ett antal nysatsningar för att spegla detta, både inom ramen för vår sajt Di Digital och genom vårt fördjupningsvarumärke Di Dimension”, skriver Lotta Edling.

Parallellt ska DI även ”jobba vidare” med tidningens egen digitaliseringsprocess. DI har historiskt sett varit en kassako för ägaren Bonnier, även i tider då koncernens morgontidningar har gått back.

Enligt Bonnier levererade DI ett rörelseresultat på 171 miljoner kronor 2014 och omsatte cirka 743 miljoner kronor. Det ger en rörelsemarginal på 23 procent.

Som jämförelse ligger Schibsted-ägda Aftonbladet på en rörelsemarginal på 12 procent (för de tre första kvartalen 2015).

”Med en fortsatt urstark papperstidning och ökande läsning i våra digitala kanaler är vi väl rustade för att skapa Di:s framtida nyhetsberättelse”, skriver Lotta Edling.

När läsarundersökningen Orvesto näringsliv presenterades hösten 2015 ökade Dagens Industri sin papperstidnings räckvidd med två procent och landade på 212 000 läsare. Talentum-ägda Ny Teknik, som till viss del är en konkurrent om annonspengarna, växte dock ännu mer och gick om DI.

Erik Wisterberg

Publicerad 2016-01-04 14.12Uppdaterad 2016-01-05 19.55

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: