Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

NT:s chefredaktör: "Jag reagerade starkt"

Publicerad: 1 Mars 2011, 12:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:19

Anders Nilsson, chefredaktör och ansvarig utgivare på Norrköpings Tidningar berättar om Förlåt-annonsen som nu ska utredas av åklagare.


Annonsen, en helsida som mannen köpte för att be sin flickvän om ursäkt, var en del i en Alla hjärtans dag-kampanj som Norrköpings Tidningar hade.

Anders Nilsson, chefredaktör och ansvarig utgivare på tidningen berättar att han blev misstänksam redan när mannen hörde av sig och ville köpa annonsutrymmet.

– Jag reagerade starkt när den här personen ville köpa en helsida och kände att jag behövde kontrollera det noggrant. Därför tog jag kontakt med alla inblandade och kvinnan hade absolut inget emot att den publicerades.

Anders Nilsson berättar att han ringde kvinnan ytterligare en gång för att få godkänt.

Det var efter det som han bestämde sig för att ändå publicera annonsen, som mannen fick betala 80 000 kronor för.

– När någon vill köpa en helsida för att be om förlåt blir man ju fundersam och tänker "vad är det här?". Min första tanke var att det inte gick att publicera annonsen, men då stod kunden på sig och när jag fick klartecken både en och två gånger kände jag att det var okej.

Anders Nilsson anser att han gjorde rätt vid publiceringen, men beklagar efterspelet.

– Det är lätt att vara efterklok. Samtidigt har vi har flera tusen annonser i veckan och att kolla upp alla våra annonsörers brottsregister går ju inte.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.