Dagspress
Novus börjar mäta mediehusens räckvidd
Publicerad: 26 maj 2021, 05:52
Novus marknadschef Jan Berkö berättar att flera mediehus har vänt sig till undersökningsföretaget med hopp om att Novus ska kunna komplettera de mätningar som redan finns.
Undersökningsföretaget Novus drar i gång räckviddsmätningar åt några av de stora mediehusen. Dessutom släpper Novus rapporten ”Medieklimatet 2021”.
Ämnen i artikeln:
NovusI Novus nya rapport som släpps den 27 maj ”Medieklimatet 2021” undersöks svenskarnas nyhetskonsumtion. Det är första gången undersökningsföretaget tittar på saken – och initiativet beskrivs som en del i en stor nyhetssatsning.
För förutom att Novus släpper en rapport där de tittar på hur nyhetskonsumenternas förväntningar ser ut, hur väl medierna uppnår detta samt allmänhetens relation till ledande dagspress och etermedier så kommer undersökningsföretaget även att börja mäta räckvidd åt flera stora mediehus. Vilka mediehus vill Novus inte avslöja, men mätningarna görs av såväl digitala som tryckta medier.
– Flera mediehus har vänt sig till oss för att komplettera de mätningar man redan har via andra leverantörer. I de befintliga mätningarna blir baserna för små för många lokala tidningar för att kunna jämföra räckvidden med konkurrenterna i spridningsområdet och dra slutsatser nedbrutet på undergrupper som exempelvis kön och ålder, säger Jan Berkö, marknadschef på Novus, i en kommentar.
Enligt ett pressmeddelande har Novus tagit fram en modell där antalet respondenter på varje ort möjliggör för nedbrytningar i olika målgrupper.