Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Norr Media sjösätter Framtidsfabriken

Publicerad: 3 mars 2022, 07:21

Peter Lindvall, nyhetsredaktör och ansvarig utgivare NSD print, Helena Strömbro Ershag, redaktionschef och ansvarig utgivare Norran, Mari Gustafsson, ansvarig utgivare Piteå-Tidningen och Lenitha Andersson Junkka, redaktionschef och ansvarig utgivare Norrbottens-Kuriren och NSD.se.

Norr Media går live med den nya redaktionella satsningen ”Framtidsfabriken” – ett samarbete mellan NSD, Norrbottens-Kuriren, Piteå-Tidningen och Norran.


Ämnen i artikeln:

Norr Media AB

Under torsdagen den 3 mars har Norr Medias redaktionella satsning ”Framtidsfabriken” premiär. 

På en nyframtagen digital plattform kopplade till nsd.se, kuriren.nu, pt.se och norran.se kommer de att samla fördjupad journalistik om näringslivsutvecklingen i Norrbotten och Västerbotten där stora investeringar görs i grön industri.

– Vi vill ge den lokala publiken mer kunskap om de komplexa skeenden som påverkar vardagslivet och framtidsutsikterna, men också skapa en plattform för nya samarbeten som ger samhällsnytta, säger Norr Medias vd Mats Ehnbom, i en kommentar. 

I samband med den redaktionella satsningen har även en redaktör anställts för att producera innehåll och verka som spindeln i nätet mellan de fyra olika redaktionerna. På sajten kommer läsarna att kunna ta del av journalistik som rör industrietablering, samhällsomvandling, människor som påverkas av förändringarna och ny forskning. 

– Vi har höga ambitioner med att utveckla det journalistiska berättandet och göra riktigt intressant innehåll som också lockar nya läsare, säger Lenitha Andersson-Junkka, redaktionschef för NSD, Kuriren och Piteå-Tidningen, i en kommentar. 

Men Framtidsfabriken är inte enbart en redaktionell satsning utan även en kommersiell, där Sparbanken Nord, Stiftelsen Skelleftepress och Luleå tekniska universitet gått in som huvudpartners. Norr Media är dock noga med att påpeka att journalistiken – som alltid – är helt oberoende de kommersiella samarbetena. Tanken är även att Framtidsfabriken ska verka som en kommersiell plattform för annonsörer att köpa olika typer av annonser och sprida sitt budskap på. 

LÄS ÄVEN: NTM om säljets omorganisation: ”Vi gör om i grunden”

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Norr Media AB

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev