Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Nöjesguiden gör som Esquire

Publicerad: 1 november 2011, 12:43
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:52

Nöjesguiden och nystartade reklambyrån Goodmorning Sunshine har inspirerats av Esquires klassiska omslag från 60-talet i kommande numret om rasism.


Ämnen i artikeln:

Nöjesguiden

Omslaget för Nöjesguidens kommande temanummer om rasism använder samma grafiska grepp som Esquire gjorde på 60-talet under Vietnamkriget.

– Det är ett klassiskt ikonoiskt gammalt omslag och att inspireras av bra grejer är aldrig fel, säger Nöjesguidens chefredaktör Margret Attladottir.

Idén bakom omslaget har arbetats fram av den nystartade reklambyrån Goodmorning Sunshine, grundad av bland annat Draft FCB:s förra cd Anders Dalenius.

– Vi har aldrig jobbat med byrå tidigare för våra omslag, men för just det här numret ville vi ha något annonsliknande och tänkte att det var bäst att arbeta med proffs, säger Margret Attladottir.

Varför viger ni ett helt nummer om rasism?

– När vi kom tillbaka från semestern efter händelserna i Norge tänkte vi att vi ville göra mer än bara en artikel. Rasism är en fråga som både vi och läsarna bryr oss om och det är extremt aktuellt med tanke på att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen för ett år sedan och det är först nu som vi kan se hur det har påverkat populärkulturen.

Synnöve Almer

Ämnen i artikeln:

Nöjesguiden

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.