Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Newsweek skrotar papperstidningen

Publicerad: 18 Oktober 2012, 11:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

Den anrika tidningen Newsweek lägger ner papperstidningen efter 80 år. Istället blir tidningen helt digital.


Det är i ett pressmeddelande på Newsweeks sajt The Daily Beast som tidningens chefredaktör Tina Brown samt tidningens vd Baba Shetty berättar att den 80 år gamla tidningen skrotar sin pappersupplaga.

Anledningen är den allt tuffare annonsmarknaden för print.

"Vår verksamhet har blivit allt mer påverkad av den vikande annonsmarknaden", skriver duon i pressmeddelandet.

Istället ska tidningen leva vidare både på The Daily Beast och i en ny digital upplaga för läsplattor som fått namnet Newsweek Global.

"Det är viktig att vi understryker att det här inte är ett farväl. Vi kommer även i fortsättningen att vara hängivna Newsweek och den journalistik som tidningen representerar. Det här beslutet handlar inte om kvalitén av varumärket eller om journalistiken. Det handlar om den utmanande ekonomin i utgivning och distribution av papperstidningen", skriver de.

Tanken är att Newsweek Global ska finanserias via prenumerationer medan en utvald del av materialet läggs ut på The Daily Beast.

"Att lämna print är ett extremt svårt ögonblick för oss alla som älskar papperstidningen, men i takt med att vi närmar oss Newsweeks 80-årsdag nästa år måste vi upprätthålla den journalistik som ger tidningen dess syfte – och omfamna den digitala framtiden".

Det sista numret av papperstidningen Newsweek utkommer den 31 december.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.