Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Newsfactorys ägare cashar in

Publicerad: 5 Augusti 2009, 04:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Newsfactorys omsättning rusar med 40 procent.


Säljbolaget Newsfactory drev under 2008 sin verksamhet i två olika bolag, modern Newsfactory AB och dotterbolaget Newsfactory Sales. I det första har man lagt lejonparten av den produktion säljbolaget gör, i den andra ligger annonsförsäljningen.

 Det senare är också de större affärsområdet. Förra året omsatte annonsbolaget 48,7 miljoner kronor - en ökning på hela 50 procent jämfört med året före.

Men kostnaderna ökade också, från 30 till 47 miljoner och efter att ha delat ut 900.000 kronor till moderbolaget återstod ett resultat på 61.325 kronor (55.984).

Newsfactory säljer annonser åt tidningar som Jusektidningen, Motor och ett antal Expressenbilagor.

Produktionsdelen omsatte 26,8 miljoner under 2008, jämfört med 21,0 år 2007. Efter utdelningen från säljbolaget landade resultatet på 2,2 miljoner (1,8).

Tillsammans uppgår Newsfactorys omsättning till drygt 75 miljoner, mot 53,5 miljoner året före.

Ägarna plockar ut 2 miljoner kronor ur moderbolaget medan dryga halvmiljoner förs över i ny räkning.

Newsfactory hade under året sammanlagt 29 anställda (26).

Helena Delen, vd på Newsfactory, säger att 2009 börjat bra.

– Några tidningar faller på plats men vi har fått några nya uppdrag. Om inget drastiskt händer tror jag att vi hamnar på samma nivå i år, säger hon.

Sedan april har verksamheten på internet lagts i ett tredje bolag, som inte lämnat något bokslut än.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.