Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

New York Times höjer betalväggen

Publicerad: 20 Mars 2012, 15:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

New York Times, en av de mest framgångsrika tidningarna när det gäller att ta betalt på webben, begränsar tillgängligheten för icke-prenumeranter.


New York Times har som dagensmedia.se tidigare berättat valt en frekvensmodell för att ta betalt för sitt digitala innehåll.

Varje unik besökare har hittills kunnat läsa 20 artiklar gratis på en månad – sedan får man betala för sig.

I dag, ett år senare, har man 454 000 betalande abbonenter på nytimes.com, och modellen har hyllats av många bedömare, samt inspirerat andra att följa i samma spår (i vår börjar till exempel Hallands Nyheter/Hallands­posten med ett liknande system).

Men nu sänker New York Times gratisribban. Från och med april sätts gränsen till tio gratisartiklar. Dock kommer de som anländer till sajten via sociala medier eller Google att kunna fortsätta läsa artiklar även om de passerat gränsen, skriver Adage.

New York Times totala upplageintäkter ökade med 8 procent under det sista kvartalet förra året. Samtidigt tappade man 7,1 procent av de totala annonsintäkterna – på webben ökade dock intäkterna med 5,3 procent.

Prenumeranter betalar mellan 4 och 9 dollar för att kunna läsa nytimes.com, beroende på hur många plattformar som man vill koppla till abbonemanget.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.