Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

”Några ljuspunkter mitt i kaoset”

Publicerad: 27 April 2020, 08:01

Foto: Janne Næss

SLUTORD. Trots den fruktansvärda pandemin hoppas Dagens Medias reporter Hanna Frick att krisen för med sig positiva förändringar också.


Ämnen i artikeln:

SVTcoronavirusetNENT Group

Jaha, då tänkte jag försöka mig på att skriva någonting positivt om den här fruktansvärda krisen, vilket känns rätt svårt. Coronautbrottet har lett till förödande konsekvenser. Människor dör och förlorar sina nära och kära. Folk förlorar sina jobb och bolag går i konkurs. Men om jag krasst och känslokallt bortser från det så tycker jag mig ändå kunna ana en del positiva beteendeförändringar som drivs på av det nya viruset. 

Eftersom jag nyligen, tillsammans med mina kolleger, har skrivit en längre artikel om mediebolagens hållbarhetsarbete så poppar ordet ”flygresor” genast upp i mitt huvud. Flygresor inom tjänst är för flera av mediebolagen en av de absolut största miljöbovarna. För Nents del står exempelvis affärsresor för 74 procent av utsläppen och 63 procent av de totala utsläppen står just flygresor för. SVT:s flygresor utgör i sin tur omkring 65 procent av de totala utsläppen. Att dra ned på antalet flygresor är därför också ett tydligt återkommande klimatmål hos flera av bolagen. 

Så länge du inte är klimatförnekare är det inget snack om att även bolag, inte bara privatpersoner, måste ta sitt ansvar och dra ned på flygandet. Därför ser jag ändå en liten ljusglimt i denna annars väldigt tunga och mörka period. Kanske kan bolagens klimatmål om att flyga mindre skyndas på och få en liten knuff i ryggen av coronapandemin. 

”Vi tvingas anpassa vårt beteende, som antagligen hade tagit längre tid att förändra utan den här typen av yttre faktorer”

För när vi inte längre får resa hursomhelst och träffas ansikte mot ansikte så tvingas vi snabbt in i digitala möten i stället. Vi tvingas anpassa vårt beteende, som antagligen hade tagit längre tid att förändra utan den här typen av yttre faktorer. Flera av de mediebolag som Dagens Media har pratat med under den här perioden uttrycker glatt och lite förvånat hur väl omställningen till hemmajobb faktiskt har fungerat, hur smidigt det har varit med digitala möten. Förhoppningsvis kan den här vanan av digitala möten hänga kvar även när den värsta krisen är över och ha en god effekt på företagens klimatutsläpp. 

Ett annat beteendemönster som jag hoppas håller i sig är nyhetskonsumtionen. Under kristider är en vanlig trend att nyhetskonsumtionen ökar. Det är naturligt att människor vill hålla sig extra uppdaterade och mer aktivt läser artiklar och tar del av nyhetsklipp och tv-sändningar. Nyhetspikarna brukar sedan, när krisen lagt sig, återgå till någon form av ”normalläge” igen. Men förhoppningsvis kan någon form av ökat nyhetsbehov leva kvar även när den värsta perioden är över. Förhoppningsvis inser fler vikten av en lokaltidningsprenumeration eller att teckna sig på någon plustjänst. Kanske kan denna kris denna gång innebära en skjuts för mediehusens prenumerationsintäkter. 

LÄS OCKSÅ: Dokument: Coronakrisen slår brutalt mot mediebranschen

Jag tänker också på alla dem över 70+ som nu håller sig hemma för att inte smittas. Även där hör jag exempel i min umgängeskrets på hur föräldrar och mor- och farföräldrar tvingas digitalisera sig snabbt. Saker som de annars varit så otroligt motsträviga till tvingas på dem, för att de senare ska upptäcka att: det var ju inte så dumt ändå att kunna handla hem mat på nätet, shoppa online och facetimea med barnbarnen. Jag vet bara hur mycket min egen early adopter-mormor uppskattar att kunna se vad jag har för mig i mitt liv via Instagram. Hon kan dessutom kommentera mina bilder genom röstinspelning, det fattar inte ens jag hur man gör. 

Den här pandemin tvingar oss människor att ändra vår vardag och vanor något extremt. Men förhoppningsvis kan det också leda till något positivt. Förhoppningsvis behöver det inte enbart vara nattsvart. 

 

Den här texten publicerades i Dagens Medias senaste printutgåva.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SVTcoronavirusetNENT Group

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.