Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

NA:s blev Årets dagstidning: "Sporrar oss att bli ännu bättre"

Publicerad: 5 April 2017, 07:05
Uppdaterad: 5 April 2017, 07:38

NA tar emot priset som Årets dagstidning på scenen på Berns. Chefredaktör Anders Nilsson längst fram i mitten. Foto: Anette Persson

Nerikes Allehandas chefredaktör Anders Nilsson om utmärkelsen Årets dagstidning.


Ämnen i artikeln:

Nerikes AllehandaÅrets Dagstidning

Under Årets dagstidning-galan som gick av stapeln på Berns i Stockolm igårkväll 4 april, fick Nerikes Allehanda ta emot det mest prestigefyllda helhetspriset.

Dagens Media var på plats och passade på att ta ett snack med chefredaktör Anders Nilsson strax efter att redaktionen klivit av scenen efter prisutdelningen.

– Det känns helt fantastiskt bra att utnämnas till bästa mediehus i Sverige. Det är en utmärkelse som betyder otroligt mycket för oss, både internt och externt.

Vad tror du har varit avgörande för att ni ska få det här priset?

– Jag tror att det är tack vare det stora jobb vi genomfört under året som gått – vi har bytt ut alla produkter och bland annat lanserat en ny mobilsajt och en ny tidning. Men vad som varit avgörande i det här fallet är såklart vår underbyggda, troväridga journalistik. Dessutom sprängde vi den digitala drömvallen redan i september, med fyra miljoner digitala användare. Det vet jag faktiskt inte om någon annan lokaltidning har lyckas med.

Vad tar ni med er framåt utifrån det här?

– Det här kommer vi självklart att ta med oss framåt under hela året som kommer, både på den externa och interna sidan. Det sporrar oss att bli ännu bättre framåt, och satsa på ännu bättre innehåll och ännu tyngre granskningar.

Motiveringen till NA:s vinst av helhetspriset:

"Nytänk och utveckling överallt - dag efter dag, steg för steg. Det digitala styr och print tar över bollen. Lyhörd dialog med publiken och annonsörerna skapar innehåll och nya lösningar på alla plattformar. Communitykänsla och kunskap om sociala medier betalar sig. Utrikesbevakning, granskning, politisk debatt och kvarterskoll visar bredden i en lönsam affär. Årets Dagstidning 2017 tar aktiv del i lokalsamhället och förmår nyttja alla sina styrkor i kontakten med marknaden och blir en influencer i sin breda målgrupp".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.