Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Murdochs tidning hackad

Tidningen The Sun rapporterade att ägaren Rupert Murdoch hittats död. Men det hela var en fejkad nyhet, orkestrerad av hackergruppen Lulzsec, som tagit över sajten.

Dante Thomsen


Publicerad: 19 Juli 2011, 06:38
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:04

Ämnen i artikeln:

Rupert MurdochThe Sun

"Hacktivistgruppen" Lulzsec har tidigare tagit på sig ansvaret för att ha hackat bland annat CIA och FBI. Nu har de alltså gett sig på den Rupert Murdoch-ägda tidningen The Sun.

Det var sent på måndagskvällen som besökare på The Suns sajt skickades vidare till en fejkad nyhet där det rapporterades att ägaren Rupert Murdoch avlidit.

"Media moguls [sic] body discovered” löd rubriken på den fejkade nyheten som spreds som en löpeld via Twitter och Facebook.

Enligt "artikeln" hade Rupert Murdoch avlidit efter att ha ätit en stor mängd palladium, en vit metall som används vid bland annat fotografering.

Mediemogulen hånades också på Twitter:

“We have joy we have fun we will mess up Murdoch's Sun” löd ett tweet från Lulszec.

Gruppen gick också till angrepp mot Rupert Murdoch själv: “Hi Rupert! Have fun tomorrow at the Parliament!”.

Gruppen läckte också uppgifter om The Suns anställda och läckte bland annat ut telefonnummer och mailadresser.

Ämnen i artikeln:

Rupert MurdochThe Sun

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.