Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Morgontidningarna får bakläxa för missvisande erbjudanden

Konsumentverket kräver att både DN och SvD ser över marknadsföringen av sina prenumerationer.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Publicerad: 27 Juni 2017, 08:35
Uppdaterad: 29 Juni 2017, 07:09

Ämnen i artikeln:

Konsumentverket

Kristianstadsbladet är en av de tidningar som fått mest i utvecklingsstöd. Även SvD och NA tilldelades stöd. Foto: Janne Næss

Vid första anblick kan det verka som att den månadslånga gratisprenumerationen kommer utan förbehåll. Men i själva verket måste kunden aktivt säga upp prenumerationen för att undvika att den löper vidare in i en betalperiod.

Det anser Konsumentverket är missvisande, och kräver därför nu bättring av såväl Svenska Dagbladets som Dagens nyheters digitala prenumerationserbjudande, rapporterar nyhetsbyrån Siren.

"Den aktuella marknadsföringen ger intryck av att konsumenten erbjuds att prova den digitala tidningen under en månad, för att därefter ta ställning till om prenumeration ska ingås eller inte, utan kostnad", skriver myndigheten, som anser att tidningarnas marknadsföring är otillbörlig.

Konsumentverket vill nu ha in yttranden från de berörda tidningarna senast den 7 juli, innan myndigheten eventuellt tar till ytterligare åtgärder.

Nicolas Larsson, ansvarig för läsarintänkter på Dagens Nyheter, skriver i ett mejl till Dagens Media:

"Vi har precis mottagit skrivelsen från konsumentverket och kommer att återkomma med yttrande inom den angivna tidsramen. Vårt kunderbjudande ska alltid vara tydligt och i linje med rådande lagar & praxis."

Dagens Media har sökt SvD för en kommenar.

Ämnen i artikeln:

Konsumentverket

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.