Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Morgonpressens platsannonsering rusar

Publicerad: 3 November 2010, 12:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

Platsannonseringen i morgonpressen ökade kraftigt under det tredje kvartalet i år. Men det är från låga tal, påminner TU.


Platsannonseringen är en traditionellt sett viktig inkomstkälla för morgonpressen - samt en träffsäker konjunkturindikator.

Enligt TU:s Platsannonsindex ökade platsannonseringen i storstadspressen med 48 procent under det tredje kvartalet 2010. Samma siffra för landsortstidningarna var 43 procent.

– Ökningen är ju mycket kraftig, men den sker från låga nivåer under 2009. Annonsörerna drog in den konjunkturkänsliga platsannonseringen direkt när konjunkturnedgången startade hösten 2008 och under 2009 minskade volymerna med uppemot 40 procent. Den återväxt vi nu ser i platsannonseringen sker dock snabbare än återväxten från konjunkturnedgången kring millennieskiftet, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU, i ett pressmeddelande.

Rapporten mäter annonsvolymen hos 65 morgontidningar i Sverige.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.