Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 21 mars 2022, 07:26
Intäkterna från konsument minskade för morgonpressen under 2021. Det oroar TU:s vd Johan Taubert.
Foto: Janne Næss/Jonas Hellsén
Morgonpressens intäkter från konsumenterna minskar under 2021, enligt statistik från TU. ”Vi ser med oro på att läsarintäkterna som helhet sjunker”, säger TU:s Johan Taubert.
Förra året minskar morgonpressens konsumentintäkter från webben, appar och tryckta tidningar med 2 procent, jämfört med 2020, enligt TU. Därmed landar konsumentintäkterna på 5,9 miljarder kronor.
Minskningen sker trots att de digitala läsarintäkterna ökar med 13 procent.
– Vi ser med oro på att läsarintäkterna som helhet sjunker. De blir allt viktigare när annonsörerna gradvis flyttar sina medieinvesteringar från traditionella medier till olika digitala alternativ. Samtidigt pressas printaffären av varannandagsutdelningen. Hittills har den främst berört områden där storstadstidningar ges ut, men nu införs den i resten av landet, säger Johan Taubert, vd på TU, i ett pressmeddelande.
Morgonpressens läsarintäkter för tryckta tidningar minskar med 5 procent jämfört med 2020.
LÄS ÄVEN: Morgonpressens annonsintäkter 2021: Digitalt ökar andelen