Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Morgonpressens digitala intäkter ökar – men print rasar

De digitala intäkterna ökade med 2,1 procent under årets första kvartal jämfört med samma period förra året, enligt TU. Samtidigt rasade annonsintäkterna från papperstidningarna med 13,5 procent.


Publicerad 2017-05-17 11:59
Uppdaterad 2017-05-17 14:03

Ämnen i artikeln:

Dagspress

Dela artikeln:

Landsortspressen ökade mest, 3,8 procent, medan storstadspressen ökade med mer blygsamma 0,8 procent, enligt ny kvartalsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige.

Totalt för morgonpressen handlar det om 191 miljoner kronor i digitala annonsintäkter.

– De nya siffrorna visar på fortsatt tillväxt, inte minst i mediehusens mobila kanaler. Annonseringen via webb-tv växte också och det särskilt inom landsortspressen, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker på TU.

Men raset fortsätter för morgonpressens annonsintäkter från den tryckta upplagan, nu med hela 13,5 procent jämfört med första kvartalet i fjol.

Mathias Asplund

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.