Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Morgonpressens annonsintäkter rasar under pandemin

Publicerad: 4 mars 2021, 09:43

Coronapandemin har slagit hårt mot morgonpressens annonsintäkter. Totalt backade reklamköpen där med 21 procent under 2020.

Foto: Pixabay

Reklamköpen i morgontidningarna backar med 21 procent under coronaåret 2020. Det största tappet sker i print, visar nya siffror från TU.


Ämnen i artikeln:

TUIRM

Dagens Media har återkommande rapporterat om hur coronapandemin fått annonsörerna att dra i handbromsen, vilket visar sig bland annat i IRM:s siffror över reklaminvesteringarna för 2020.

Totalt backade reklamköpen med 5,2 procent under 2020 jämfört med 2019, då medieinvesteringarna låg på drygt 40 miljarder kronor.

LÄS OCKSÅ: Mediemarknaden ner 5,2 procent under 2020 – men digitala medier ökar

Särskilt hårt har har landets morgontidningar drabbats, vilket bekräftas av ny statistik från TU – Medier i Sverige.

Totalt minskade morgonpressens samlade annonsintäkter med 21 procent under 2020. Det största tappet sker i print, där minskade annonsörerna sina investeringar med 25 procent. Digitalt ser det bättre ut, där sjönk medieinvesteringarna med 8 procent. 

LÄS OCKSÅ: För första gången – här är mediernas samlade intäkter

Siffran lyckades morgonpressen sälja reklam för 2,7 miljarder kronor under 2020, vilket är 21 procent lägre än 2019.

– Statistiken påminner om ett tufft 2020, men också att morgontidningarna går in i 2021 mitt i en digital transformation. Parallellt pågår diskussioner och förhandlingar om mer rättvisa konkurrensförhållanden på annonsmarknaden där techjättarna i dag har en allt för dominerande ställning, säger TU:s tf vd Thomas Mattsson, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: IRM:s prognos för annonsmarknaden: ”Viss återhämtning under 2021” 

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TUIRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.