fredag24 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Morgonpressens annonsintäkter ökar – men kraftig nedgång i Q4

Publicerad: 24 februari 2023, 09:32

Morgonpressen tappade annonsintäkter under det fjärde kvartalet 2022, enligt TU.

Foto: Janne Næss

Morgonpressens annonsintäkter ökade under helåret 2022, men det sista kvartalet innebar en rejäl nedgång. Det visar siffror från TU.

Ämnen i artikeln:

TUNyheter

Madeleine Nilsson

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Enligt TU landade morgonpressens samlade annonsintäkter under 2022 på 2923,9 miljoner kronor. Det är en ökning på 3 procent jämfört med 2021. Den digitala annonsaffären växte med 8 procent till 920,5 miljoner kronor, medan intäkterna från tryckta annonser ökade med 1 procent till 2 003,5 miljoner kronor.

Men det fjärde kvartalet 2022 var tufft med en nedgång på hela 9 procent.

– Under det sista kvartalet 2022 bröts den positiva utveckling vi sett under de sex föregående kvartalen. Det kraftiga tappet visar tydligt hur volatil annonsmarknaden är och att en stabil läsaraffär blir alltmer avgörande för att kunna bygga en robust verksamhet och finansiera journalistiken, säger Johan Taubert, vd på Tidningsutgivarna, i ett pressmeddelande.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev