Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 25 februari 2022, 09:14
”Ett styrkebesked” säger TU:s vd Johan Taubert om morgonpressens ökade annonsintäkter.
Foto: Niklas Emmoth/Jonas Hellsén
De digitala annonsintäkterna växer för den svenska morgonpressen. Under 2021 ligger ökningen på 15 procent. Samtidigt är de samlade intäkterna tillbaka på nivåerna före pandemin.
Under 2020 minskade morgonpressens annonsintäkter med hela 21 procent jämfört med 2019 – som en följd av coronapandemin – och låg på cirka 2,7 miljarder kronor.
Men nu pekar siffrorna uppåt igen.
Morgonpressens digitala annonsintäkter landar på 853 miljoner kronor under helåret 2021, enligt branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Det är en ökning på 15 procent jämfört med 2020.
Men samtidigt minskar annonsintäkterna från tryckta tidningar med 1 procent, och ligger därmed på 1 992,7 miljoner kronor.
Utvecklingen innebär att digitala kanalerna ökat sin andel av morgonpressens totala annonsintäkter – från 23 procent 2019, via 27 procent 2020, till 30 procent 2021.
– Det är ett styrkebesked att morgonpressens annonsintäkter vänt uppåt efter en i många avseenden svår period. Särskilt glädjande är det att den digitala affären växer stadigt både i landsorts- och storstadspress. Tre kvartal i rad ser vi nu växande annonsintäkter i både tryckta och digitala kanaler, vilket är en liten men ändå efterlängtad ljusning efter en lång period av sjunkande annonsintäkter, säger Johan Taubert, vd på TU, i ett pressmeddelande.
Sammantaget ökar morgonpressens annonsintäkter under 2021 med 4 procent jämfört med 2020.
LÄS ÄVEN: Morgonpressens annonsintäkter ökar i tredje kvartalet