Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Morgonpressens annonsintäkter 2021: Digitalt ökar andelen

Publicerad: 25 februari 2022, 09:14

”Ett styrkebesked” säger TU:s vd Johan Taubert om morgonpressens ökade annonsintäkter.

Foto: Niklas Emmoth/Jonas Hellsén

De digitala annonsintäkterna växer för den svenska morgonpressen. Under 2021 ligger ökningen på 15 procent. Samtidigt är de samlade intäkterna tillbaka på nivåerna före pandemin.


Ämnen i artikeln:

Johan TaubertTUNyheter

Under 2020 minskade morgonpressens annonsintäkter med hela 21 procent jämfört med 2019 – som en följd av coronapandemin – och låg på cirka 2,7 miljarder kronor.

Men nu pekar siffrorna uppåt igen.

Morgonpressens digitala annonsintäkter landar på 853 miljoner kronor under helåret 2021, enligt branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Det är en ökning på 15 procent jämfört med 2020.

Men samtidigt minskar annonsintäkterna från tryckta tidningar med 1 procent, och ligger därmed på 1 992,7 miljoner kronor.

Utvecklingen innebär att digitala kanalerna ökat sin andel av morgonpressens totala annonsintäkter – från 23 procent 2019, via 27 procent 2020, till 30 procent 2021.

– Det är ett styrkebesked att morgonpressens annonsintäkter vänt uppåt efter en i många avseenden svår period. Särskilt glädjande är det att den digitala affären växer stadigt både i landsorts- och storstadspress. Tre kvartal i rad ser vi nu växande annonsintäkter i både tryckta och digitala kanaler, vilket är en liten men ändå efterlängtad ljusning efter en lång period av sjunkande annonsintäkter, säger Johan Taubert, vd på TU, i ett pressmeddelande.

Sammantaget ökar morgonpressens annonsintäkter under 2021 med 4 procent jämfört med 2020.

LÄS ÄVEN: Morgonpressens annonsintäkter ökar i tredje kvartalet

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Johan TaubertTUNyheter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev