Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Morgonpressen fortsätter tappa platsannonser

Publicerad: 24 Maj 2010, 10:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

TU:s platsannonsindex för första kvartalet 2010 är dyster läsning för morgonpressen.


Volymen platsannonser minskade i morgonpressen med 9 procent under första kvartalet 2010, jämfört med samma period föregående år.

Storstadstidningarna som under hela konjunkturnedgången tappat mer i platsannonsvolym än landsortstidningarna, bromsar fallet något. Istället är det, under de två senaste kvartalen, landsortstidningarna som tappar mer än storstadstidningarna.

Storstadstidningarna tappade 4 procent platsannonsvolym under första kvartalet 2010, jämfört med landsortstidningarna som tappade 11 procent.

Fredrik Rogberg, analyschef på TU säger i ett pressmeddelande:

– Minskningen på 9 procent är visserligen mildare än på länge, men tappet sker från redan låga nivåer. Om historien upprepar sig från förra konjunkturnedgången har vi ett växande behov av platsannonser igen inom två år.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.