Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Modetidning i ännu ett samarbete

Publicerad: 5 November 2013, 08:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:57

Modetidningen King designsamarbetar med Jofama - inga journalistiska moralproblem, enligt chefredaktören Per Nilsson.


Ämnen i artikeln:

KingH M

Förra veckan drog H&M igång sin pod H&M Audio Fashion Show. Medverkade gjorde eliten inom svensk modejournalistik, något som väckte kritiska röster kring jornalisternas objektivitet och förmåga till kritisk granskning.

– Man får verkligen hoppas att de får riktigt bra betalt ifall de väljer att sälja sitt förtroende på det här sättet, sa Olle Lidbom til Resume då.

Nu är det modetidningen Kings tur. Med chefredaktör Per Nilsson och modechefen Claes Juhlin i spetsen inleder de ett designsamarbete av bland annat en skinnjacka, med klädmärket Jofama.

– Våra läsare efterfrågar i stor mån två saker: vad de ska ha på sig och var de kan köpa det. Och för att tillgodose läsarnas önskan utgår vi från oss själva, vad vi själva gillar - och skinnjackan är ett klassiskt och eftertraktat plagg, säger Per Nilsson till Dagens Media.

Han är inte orolig för risken att läsarnas förtroende för Kings objektivitet och opartiskhet ska urholkas.

– Det är ett förlegat sätt att se på hur media jobbar. Man angriper alltid samarbeten, dömer ut dem som något hemskt som förhindrar objektivitet - något som inte stämmer, säger han och fortsätter:

– Ingen ifrågasätter egentligen detta, bortsett från branschpressen som ungefär var sjätte år vill debattera ämnet.

Enligt Per Nilsson är Kings uppdrag primärt att ge läsarna det de vill ha, och att varje samarbete noggrant övervägs.

– Vi resonerar grundligt och varje samarbete är väldigt genomtänkt. Att vi väljer att samarbeta med Jofama betyder inte att vi kommer hylla dem, säger han.

Att fenomenet är något specifikt för modebranschen och modejournalisterna tror inte Per Nilsson.

– Jag tror snarare att det handlar om att vi är bättre på att ge läsarna det de vill ha, säger han och tillägger:

– Samtidigt välkomnar jag debatten och är villig att diskutera ämnet - det är viktigt att även vi granskas.

Gustav Thunander

Ämnen i artikeln:

KingH M

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.