Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Mobilrekord för både Aftonbladet och Expressen

Publicerad: 29 September 2015, 13:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

Analyscheferna om rekordtrafiken i mobilen under augusti.


Ämnen i artikeln:

ExpressenOrvestoAftonbladet

Båda kvällstidningarna ökar sin räckvidd i mobilen kraftigt, visar färska siffror från Orvesto Total.

I augusti hade Aftonbladet en räckvidd på 3 445 000 under en dag, varav 2 229 000 mobilt, 648 000 print och 1 800 000 på desktop.

Expressen hade under samma månad en räckvidd på 2 380 000 under en dag, varav 1 131 000 mobilt, 567 000 print och 1 232 000 på desktop.

Båda kvällstidningarna lyfter också fram samma förklaring – att redaktionerna blivit allt mer datadrivna.

– Vi har gått från att vara ett traditionellt nyhetsföretag till att vara ett nyhets- samt tech-bolag. Vi har en redaktion som är otroligt datadriven, och jobbar med data i realtid, säger Andreas Quensel, analyschef på Expressen, och fortsätter:

– Vi är den nyhetssajt som har högst engagemang i sociala medier, är allt starkare inom sök samt har en direkttrafik som ökar kraftigt tack vare förbättrade appar.

Antoaneta Nikolaeva, är analyschef online hos konkurrenten Aftonbladet:

– Vi ökar generellt på alla plattformar men just räckviddsrekordet i mobilen beror på en kombination av bra redaktionellt arbete, att många väljer mobiltelefonen under sommaren och vår produktuveckling av mobilsajt och app.

– Vår nyhetsdesk jobbar data-drivet och undersöker och analyserar ständigt hur vårt material tas emot och vad våra läsare gillar, fortsätter hon.

Under augusti månad gav händelser som dubbelmordet på IKEA i Västerås, Branden i Eksjö och den unga kvinnan som dödades i ett joggingspår i Upplands Väsby draghjälp.

– Människor dras till kvällstidningarna vid stora nyhetshändelser – det är då man kan nå rekord, säger Andreas Quensel, på Expressen.

Aftonbladets Antoaneta Nikolaeva:

– Vi breakade en hel del stora nyheter under augusti och det var såklart framgångsrikt för vår sajt – det är då vi får hög trafik där.

Expressen har ett utalat mål att bli större än Aftonbladet digitalt, men Andreas Quensel vågar ännu inte uttala sig om när det målet ska vara uppnått.

Antoaneta Nikolaeva, på Aftonbladet:

– Vi är störst nu iallafall och det ser inte ut att ändra sig.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ExpressenOrvestoAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.